Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä kyettäisiin arvostamaan paremmin. Musiikkia on tutkittu eri näkökulmista, mutta sen roolia narratiivin tukijana ja edistäjänä on tutkittu varsin vähän. Tutustun tutkielmassani pelimusiikin eri tehtäviin liittyen narratiiviin ja pelaajan ohjaamiseen. Selvitän, millä eri keinoilla musiikkia voidaan käyttää peleissä narratiivin kehittämiseen ja tukemiseen. Käsittelen muun muassa, miten musiikilla voidaan herättää pelaajassa haluttuja tunteita, muuttaa suhtautumista pelin maailmaan, varoittaa ja informoida pelaajaa sekä luoda narratiivisia yhteyksiä. Tutkielmani menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineistoni koostuu englanninkielistä, pääasiassa pelitutkimuksen kirjallisuudesta, mutta myös muutamasta elokuvamusiikin tutkimuksesta. Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta musiikin toimivan pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana monin eri tavoin. Musiikin avulla voidaan saada aikaan pelaajassa haluttu tunne ja siten ohjata hänen tekemistään ja reagoimistaan. Sillä voidaan myös vaikuttaa pelaajan suhtautumiseen eri asioihin ja tapahtumiin. Musiikilla on myös iso rooli immersion luojana, mikä ohjaa pelaajaa keskittymään pelin maailmaan ja narratiiviin. Musiikki välittää tiedon siitä, mikä on turvallista ja mikä ei ja ohjaa pelaajan etenemistä ja tekemistä. Musiikillisilla johtoaiheilla voidaan kuvailla pelin esineitä, paikkoja ja hahmoja. Troopeilla ja assosiaatioilla edistetään pelin narratiivin ymmärtämistä. Musiikin merkitys peleissä on merkittävä ja sitä tulisi siksi tutkia lisää, jotta pelimusiikin tärkeys otettaisiin yhä laajemmin huomioon pelien tuotannossa ja peleistä keskusteltaessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Tunteista tekoälyyn ja musiikiksi : generatiivisen pelimusiikin tutkimus 2020-luvulla
Salminen, Peppi (2024)Pelimusiikkia tutkitaan yhä enemmän, ja pelimusiikin sopivuutta peleihin ja pelikokemukseen halutaan parantaa niin peliteollisuudessa kuin akateemisella soveltavalla tutkimuksella. Generatiivinen musiikki muodostuu ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ... -
Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
Holopainen, Lauri (2019)Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.