University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Matikainen, Tuomas
Date
2014
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- 2013. Tarkoituksena on tarkastella eri videopelilaitteiden ääniteknologiaan liittyviä ominaisuuksia ja niiden vaikutuksia pelimusiikin kehitykseen. Esimerkiksi ensimmäisten laitesukupolvien äänikanavien vähyys aiheutti omat ongelmansa moniäänisen pelimusiikin säveltämisessä. Myöhemmin laitteistoon liittyvien ongelmien merkitys on vähentynyt ja uudeksi ongelmaksi on tullut ohjelmistolliset ja tuotannolliset kysymykset. Tutkielman perusteena pelimusiikki voidaan jakaa teknologian ja säveltämisen välisen suhteen näkökulmasta kahteen eri pääaikakauteen: chiptune- ja sample-aikakauteen. Chiptuneaikakaudella pelimusiikin säveltäminen tapahtui ohjelmoimalla laitteistoon integroitua äänipiiriä. Sample-aikakaudella pelimusiikki talletetaan massamuistiin ja tuotetaan ulkoisilla ohjelmistoilla samaan tapaan kuin levyteollisuudessa. Jatkotutkimukselle löytyisi hyvin tilaa, sillä pelimusiikin tutkimus hakee vielä paikkaansa ja on vasta aluillaan. Teknologisten rajoitteiden vaikutuksia pelimusiikkiin ei ole tutkittu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Dynaaminen pelimusiikki kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa näin ollen paljon mahdollisuuksia. Tutkielmani on yleisluontoinen, joten yksityiskohtaisempiin tutkimuksiin olisi hyvinkin aihetta. ...
Keywords
äänisynteesimenetelmät pelit musiikki pelimusiikki säveltäminen videopelit pelikonsolit tietokoneet äänitekniikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408252626

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana 

    Krouvi, Taneli (2014)
    Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ...
  • Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä 

    Heikkilä, Enja (2022)
    Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ...
  • Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review 

    Salmirinne, Santeri (2022)
    Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ...
  • Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä 

    Holopainen, Lauri (2019)
    Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten ...
  • 3D-pelit ja pelimekaniikat 

    Peltonen, Pinja (2020)
    Kandidaatintutkielman aiheena käsitellään 3D-peleissä ilmenevien pelimekaniikkojen kehittymistä kirjallisuuskatsauksen muodossa. 3D-pelien pelimaailmat mahdollistavat useita erilaisia mekaniikkoja verrattuna 2D-pelimaailmojen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre