ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista
tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on
selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea työssään ja
mitä hyötyä he kokevat siitä olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita luokanopettajan ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksestä ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustaisessa tukemisessa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelun
avulla. Haastateltavia oli viisi luokanopettajaa ympäri Suomea ja he valikoituivat
tutkimukseen sen perusteella, että heillä oli kokemusta ADHD-oireisista lapsista
ja käytössään vahvuusperustainen tuki työssään. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toimi aineiston analyysimenetelmänä.
Tutkimuksessa olleiden luokanopettajien kokemusten perusteella vahvuusperustaisella tuella ja opettajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä on merkitystä ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnin tukemiseen ja siinä onnistumiseen. Opettajan ja oppilaan kuin myös opettajan ja huoltajien välillä korostettiin
luottamuksellisuutta kaiken lähtökohtana. Erityisesti onnistumisten sanoittaminen positiivisen palautteen avulla, vahvuuksiin tutustuminen ja niiden tunnistaminen itsessä ja muissa koettiin merkittäviksi. Positiivisella ja vahvuuksiin perustuvalla tuella koettiin olevan vaikutusta muun muassa oppilaan itsetunnon
kehitykseen ja motivaatioon koulussa. Tarvitaan myös toimintaympäristöä, jossa
jokainen oppilas tulee yksilönä nähdyksi ja arvostetuksi omana itsenään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
Välimaa, Anna-Maija (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ne oppilaan ... -
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ... -
Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
Mikkola, Johanna; Peltomäki, Elli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista ... -
”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
Mursula, Aada (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia ja käännekohtia positiivinen pedagogiikka on mahdollistanut opettajuudessa. Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan pedagogista suuntausta, jossa huomio ... -
Kouluterveydenhoitajien näkemyksiä Move! fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmästä, oppilaan fyysisen toimintakyvyn tukemisesta ja yhteistyöstä liikuntaa opettavien opettajien kanssa
Koukkari, Heli-Maija (2019)Koukkari, H-M. 2019. Move! – Kouluterveydenhoitajien näkemyksiä oppilaan fyysisen toimintakyvyn seuranta- ja palautejärjestelmästä sekä yhteistyöstä liikuntaa opettavien opettajien kanssa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, ...