Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorKinnunen, Heljä
dc.date.accessioned2022-12-09T07:25:53Z
dc.date.available2022-12-09T07:25:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84249
dc.description.abstractTässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea työssään ja mitä hyötyä he kokevat siitä olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita luokanopettajan ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksestä ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustaisessa tukemisessa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelun avulla. Haastateltavia oli viisi luokanopettajaa ympäri Suomea ja he valikoituivat tutkimukseen sen perusteella, että heillä oli kokemusta ADHD-oireisista lapsista ja käytössään vahvuusperustainen tuki työssään. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toimi aineiston analyysimenetelmänä. Tutkimuksessa olleiden luokanopettajien kokemusten perusteella vahvuusperustaisella tuella ja opettajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä on merkitystä ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnin tukemiseen ja siinä onnistumiseen. Opettajan ja oppilaan kuin myös opettajan ja huoltajien välillä korostettiin luottamuksellisuutta kaiken lähtökohtana. Erityisesti onnistumisten sanoittaminen positiivisen palautteen avulla, vahvuuksiin tutustuminen ja niiden tunnistaminen itsessä ja muissa koettiin merkittäviksi. Positiivisella ja vahvuuksiin perustuvalla tuella koettiin olevan vaikutusta muun muassa oppilaan itsetunnon kehitykseen ja motivaatioon koulussa. Tarvitaan myös toimintaympäristöä, jossa jokainen oppilas tulee yksilönä nähdyksi ja arvostetuksi omana itsenään.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherADHD-oireinen oppilas
dc.subject.othervahvuusperustainen tuki
dc.subject.otheryhteistyö huoltajien kanssa
dc.titleADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212095509
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot