Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ne oppilaan merkitykselliset positiiviset ja negatiiviset kokemukset opettajan käytöksestä, toiminnasta ja työskentelystä, jotka ovat auttaneet tai heikentäneet oppilasta koulussa. Tarkoituksena on myös kartoittaa kuinka paljon oppilaiden kokemuksissa olisi tilaa positiivisen pedagogiikan antamiin mahdollisuuksiin.
Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmällä ja aineiston analyysissä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostuu 33 oppilaan vastauksista heille annettujen kehyskertomusten avulla sekä kahden opettajan vastauksista positiivisen pedagogiikan käytöstä. Teoriaosuudessa perehdytään opettajan pedagogiseen vuorovaikutukseen, positiiviseen ja vahvuusperustaiseen pedagogiikkaan ja peilataan teorian soveltuvuutta ja tarpeellisuutta suhteessa oppilaiden vastauksiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että positiivisen pedagogian menetelmiä käyttäen on mahdollista tukea ja kasvattaa oppilaan hyvinvointia ja positiivisen pedagogian menetelmillä olisi aivan oma tarpeellinen paikkansa koulun perusopetuksessa. Oppilaille merkityksellisiä kokemuksia olivat juuri positiivisessa pedagogiikassa ilmentyvä tunnetuki ja myönteinen oppilaan vahvistaminen ilman negatiivisuuden värittämää heikkouksien huomioimista. Tutkimustulokset osoittavat, että hyvinkin pienellä opettajan positiivisella käytöksellä ja toiminnalla on merkitystä.
Positiivinen pedagogiikka voi mahdollistaa oppilaille mahdollisimman hyvää ja kokonaisvaltaista opetusta, koska samat tavoitteet ovat perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Positiivinen pedagogiikka on melko uusi menetelmä eikä niin tunnettu vielä suomalaisessa perusopetuksessa. Se on kuitenkin hyvin helposti toteutettavissa oleva kokonaisuus, joka voi mahdollistaa oppilaalle mahdollisimman hyvää ja kokonaisvaltaista opetusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana
Kinnunen, Heljä (2022)Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea ... -
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa
Tikkanen, Anne (2017)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vahvuusperustaista opetusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat jäsentävät ja kuvaavat vahvuusperustaista opetusta. Tutkimuksessa ... -
Huomioita hyvyydestä : luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa.
Luukkainen, Maija; Koskela, Anu (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä vah-vuusperustainen opetus saa luokanopettajien kertomuksissa sekä miten erilaisten oppilaiden vahvuuksien löytymistä ja vahvistamista tuetaan inklusiivisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.