”Ilman positiivista pedagogiikkaa en jaksaisi tehdä työtäni” : positiivisen pedagogiikan omaksumisen mahdollistamat muutokset opettajuudessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia muutoksia ja käännekohtia positiivinen pedagogiikka on mahdollistanut opettajuudessa. Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan pedagogista suuntausta, jossa huomio kiinnitetään vuorovaikutukseen ja oppilaan kohtaamiseen. Tutkimuksen keskiössä oli positiivisen pedagogiikan omaksuminen, ja sitä tarkasteltiin opettajien kirjoitettujen ja visuaalisten tekstien kautta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten vahvuusperustaisuus ja luonteenvahvuudet näkyvät opettajien työssä. Tutkimus toteutettiin laadullisesti noudattaen narratiivista tutkimustapaa. Aineisto koostui kymmenen opettajan tarinasta sekä visuaalisesta tuotoksesta, ja aineistoa analysoitiin temaattisen narratiivisen analyysin keinoin. Tulokset ilmaistiin temaattisen jaottelun lisäksi tyyppitarinan sekä visuaalisen kuvauksen muodossa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että positiivisen pedagogiikan mahdollistamat muutokset koetaan myönteisinä. Tulosten mukaan positiivisen pedagogiikan omaksuminen on muun muassa parantanut opettajien työssäjaksamista, helpottanut yhteistyötä perheiden kanssa ja lisännyt sekä opettajien että oppilaiden hyvinvointia. Positiivisen pedagogiikan omaksumisen myötä yhteishenki on parantunut, ja vahvuuspuhe ja luonteenvahvuudet on omaksuttu osaksi koulujen yhteistä toimintakulttuuria. Tuloksista kävi ilmi, että positiivisen pedagogiikan mahdollistamat muutokset koettiin pääosin opettajuutta syvällisesti muuttaneina tekijöinä. Narratiivinen tutkimusote mahdollisti syvällisen ja moniäänisen ymmärryksen opettajien kokemuksista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa
Tikkanen, Anne (2017)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vahvuusperustaista opetusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opettajat jäsentävät ja kuvaavat vahvuusperustaista opetusta. Tutkimuksessa ... -
"Mä oon päässy jotenki hirveen lähelle tällä toimintatavalla" : opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa
Isopahkala, Heidi (2019)Tässä tutkielmassa tarkastellaan opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä alakoulussa. Tarkoituksena on selvittää, kuinka opettajat kuvailevat positiivista pedagogiikkaa ja vahvuusperustaista ... -
Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkitys opettajien kokemana
Seppälä, Jutta (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata alakoulun opettajien kokemuksia positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutuksen merkityksestä sekä opettajan työhön että oppilaan näkökulmasta. ... -
”Kun liikuntaa opetetaan positiivisen pedagogiikan menetelmin, niin sähän saat moninkertaiset hyödyt sieltä” : näkemyksiä ja kokemuksia koulu- ja valmennusmaailmasta
Udelius, Marika; Heiska, Pauliina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää opettajien ja valmentajien näkemyksiä ja/tai kokemuksia positiivisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien ja valmentajien ... -
Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
Mikkola, Johanna; Peltomäki, Elli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista ...