dc.contributor.author | Niiranen, Sonja | |
dc.contributor.author | Rasinen, Aki | |
dc.date.accessioned | 2022-11-16T05:44:40Z | |
dc.date.available | 2022-11-16T05:44:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Niiranen, S., & Rasinen, A. (2022). Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(1), 33-45. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.113942" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.113942</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_104528050 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83919 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus on osa kansainvälistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on selvittää teknologiakasvatuksen nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia ja siihen vaikuttavia ilmiöitä. Suomessa tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijoiden näkemyksiä perusopetuksen vuosiluokkien 1–9 teknologiakasvatuksesta ja sen kehittämisestä. Aineiston hankinnassa käytettiin asiantuntijamenetelmiin kuuluvaa Delfoi-menetelmää, ja osallistujiksi kutsuttiin tutkimusaiheen kannalta fokusoituneita henkilöitä, jolloin oli mahdollista saada laaja-alaisesti esiin erilaisia näkökulmia tutkittavasta ilmiöstä. Paneeliin osallistui yhteensä 31 henkilöä (11/2019–4/2020): Suomessa opettajankoulutusta tarjoavien yksiköiden opetus- ja tutkimushenkilöstöä, valtakunnallisen LUMA2020-ohjelman Teknologia ympärillämme -teeman vastuuhenkilöitä ja asiantuntijoita sekä teknologiakasvatuksen kehittämiseen aktiivisesti osallistuvia toimijoita. Panelistit olivat hyvin yksimielisiä siitä, että käsillä tekemisen tulisi säilyä osana teknologiakasvatusta ja että kaikilla oppilailla tulee olla tasa-arvoisesti mahdollisuus kehittää teknologista osaamistaan. He ilmaisivat huolensa siitä, että käsitöiden aikaresurssit eivät ole riittävät laajojen teknologiakasvatuksen sisältöjen opiskelulle. Lisäksi he toivat esille, että yliopistojen opettajakoulutuksen tulisi panostaa enemmän käsitöiden ja teknologiakasvatuksen opetukseen. Peruskoulujen opettajille pitäisi niin ikään olla tarjolla nykyistä laajemmin teknologiakasvatukseen liittyvää täydennyskoulutusta. | fi |
dc.description.abstract | This research aimed at gathering data in cooperation with international scholars to identify the present and future trends and issues facing technology education. In Finland, the purpose was to examine experts' views on technology education in basic education (grades 1 to 9). A three round Delphi method was utilized to solicit information from stakeholders from November 2019 to April 2020. The panel (N=31) consisted of technology education teacher educators and researchers, experts of the national LUMA2020 program and technology education developers. The panelists agreed that hands-on working should remain part of technology education and all pupils should have an equal opportunity to develop their technological skills, but the allocation of hours for craft lessons currently limit technology education contents. They also pointed out that teacher education at the universities should invest more in contact teaching and that the schoolteachers should be offered in-service training related to technology education. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatus/article/view/113942 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | STEM-pedagogiikka | |
dc.title | Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211165214 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Teknologiakasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Technology Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 33-45 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 53 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | tekstiilityö (oppiaineet) | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | oppimistavoitteet | |
dc.subject.yso | tekninen työ (oppiaineet) | |
dc.subject.yso | kädentaidot | |
dc.subject.yso | teknologiakasvatus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12881 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11960 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5558 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12517 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.113942 | |
dc.type.okm | A1 | |