Show simple item record

dc.contributor.authorWilska, Terhi-Anna
dc.contributor.authorTuominen, Jesse
dc.contributor.authorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.editorKantanen, Helena
dc.contributor.editorKoskela, Merja
dc.date.accessioned2022-10-05T06:08:55Z
dc.date.available2022-10-05T06:08:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationWilska, T.-A., Tuominen, J., & Luoma-aho, V. (2022). Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri. In H. Kantanen, & M. Koskela (Eds.), <i>Poikkeuksellinen viestintä</i> (pp. 144-158). ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. ProComma Academic, 2022. <a href="http://hdl.handle.net/10138/344128" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/344128</a>
dc.identifier.otherCONVID_156929415
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83442
dc.description.abstractOrganisaatiot, brändit ja yhteisöt ovat viime aikoina törmänneet yhä nopeampaan ja monikanavaisempaan kuluttajaboikotointiin ja sen aiheuttamiin viestinnällisiin haasteisiin. Tässä niin kutsutussa kansanomaisessa käänteessä, joka sosiaalisen median myötä on tuonut keskiöön tavallisten ihmisten vaikutusvallan ohi instituutioiden, piilee organisaatioilla aikaisempaa suurempi riski joutua boikotin kohteeksi. Boikotoinnin eri muodot: ostoboikotti, perinteinen boikotti ja epäsuora boikotti ovat kaikki vaikuttavia toimintatapoja tuotteiden ja palveluiden kysynnälle. Boikotoinnin uusina ilmentyminä ovat viime aikoina yleistyneet cancel- ja woke-aloitteet, jotka voidaan nähdä yksilöiden uudenlaisena somevälitteisenä aktivismina ja vaikuttamisena. Tässä luvussa tutustutaan cancel-kulttuuriin perinteisten kuluttajaboikottien ja niihin liittyvän aiemman tutkimuksen pohjalta. Luvussa pohditaan myös yritysten haasteita ja mahdollisuuksia reagoida boikotteihin nykyisessä digitaalisessa viestintäympäristössä. Viestinnän ammattilaisten uudeksi tehtäväksi on nousemassa pahimpien boikottiskenaarioiden ennakointi ja yhteiskunnan ilmapiirin tunnustelu ja arviointi. Samalla organisaatioiden on pyrittävä aitoon vastuullisuuteen ja vältettävä ylilyöntejä, joita asiakkaat voisivat pitää tekopyhänä ja vain näennäisesti woke-tiedostavana toimintana (woke-washing). Erityisesti nuoret kuluttajat ovat tarkkoja organisaatioiden tekojen ja sanojen vastaavuudesta.fi
dc.format.extent192
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
dc.relation.ispartofPoikkeuksellinen viestintä
dc.relation.ispartofseriesProComma Academic
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/344128
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleKuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210054785
dc.contributor.laitosKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineDigitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala)fi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineDigital marketing and Communicationfi
dc.contributor.oppiaineResurssiviisausyhteisöfi
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineBasic or discovery scholarshipfi
dc.contributor.oppiaineDigital Business and Economy (focus area)en
dc.contributor.oppiaineSosiologyen
dc.contributor.oppiaineDigital marketing and Communicationen
dc.contributor.oppiaineSchool of Resource Wisdomen
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.contributor.oppiaineBasic or discovery scholarshipen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-69737-1-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange144-158
dc.relation.issn2343-4090
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber320370
dc.relation.grantnumber327237
dc.subject.ysovastuullisuus
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoyritysviestintä
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysoarvot (käsitykset)
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoboikotti
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3128
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25337
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26122
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8576
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1397
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1044
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23851
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3851
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20774
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.31885/2022.00001
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Programme, AoFen
jyx.fundingprogramStrategic research programmes, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiaohjelma, SAfi
jyx.fundingprogramStrategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SAfi
jyx.fundinginformationKiitämme Suomen Akatemiaa (päätös numero 320370) sekä Strategisen tutkimuksen neuvostoa (päätösnumero 327237) tutkimuksen rahoittamisesta.
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0