Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri
Wilska, T.-A., Tuominen, J., & Luoma-aho, V. (2022). Kuluttajaboikotit ja cancel-kulttuuri. In H. Kantanen, & M. Koskela (Eds.), Poikkeuksellinen viestintä (pp. 144-158). ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. ProComma Academic, 2022. http://hdl.handle.net/10138/344128
Julkaistu sarjassa
ProComma AcademicPäivämäärä
2022Oppiaine
Digitaalinen liiketoiminta ja talous (painoala)SosiologiaDigital marketing and CommunicationResurssiviisausyhteisöViestinnän johtaminenBasic or discovery scholarshipDigital Business and Economy (focus area)SosiologyDigital marketing and CommunicationSchool of Resource WisdomCorporate CommunicationBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2022
Organisaatiot, brändit ja yhteisöt ovat viime aikoina törmänneet yhä nopeampaan ja monikanavaisempaan kuluttajaboikotointiin ja sen aiheuttamiin viestinnällisiin haasteisiin. Tässä niin kutsutussa kansanomaisessa käänteessä, joka sosiaalisen median myötä on tuonut keskiöön tavallisten ihmisten vaikutusvallan ohi instituutioiden, piilee organisaatioilla aikaisempaa suurempi riski joutua boikotin kohteeksi. Boikotoinnin eri muodot: ostoboikotti, perinteinen boikotti ja epäsuora boikotti ovat kaikki vaikuttavia toimintatapoja tuotteiden ja palveluiden kysynnälle. Boikotoinnin uusina ilmentyminä ovat viime aikoina yleistyneet cancel- ja woke-aloitteet, jotka voidaan nähdä yksilöiden uudenlaisena somevälitteisenä aktivismina ja vaikuttamisena. Tässä luvussa tutustutaan cancel-kulttuuriin perinteisten kuluttajaboikottien ja niihin liittyvän aiemman tutkimuksen pohjalta. Luvussa pohditaan myös yritysten haasteita ja mahdollisuuksia reagoida boikotteihin nykyisessä digitaalisessa viestintäympäristössä. Viestinnän ammattilaisten uudeksi tehtäväksi on nousemassa pahimpien boikottiskenaarioiden ennakointi ja yhteiskunnan ilmapiirin tunnustelu ja arviointi. Samalla organisaatioiden on pyrittävä aitoon vastuullisuuteen ja vältettävä ylilyöntejä, joita asiakkaat voisivat pitää tekopyhänä ja vain näennäisesti woke-tiedostavana toimintana (woke-washing). Erityisesti nuoret kuluttajat ovat tarkkoja organisaatioiden tekojen ja sanojen vastaavuudesta.
...
Julkaisija
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ryEmojulkaisun ISBN
978-952-69737-1-5Kuuluu julkaisuun
Poikkeuksellinen viestintäISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-4090Asiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/344128Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/156929415
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiaohjelma, SA; Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisätietoja rahoituksesta
Kiitämme Suomen Akatemiaa (päätös numero 320370) sekä Strategisen tutkimuksen neuvostoa (päätösnumero 327237) tutkimuksen rahoittamisesta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Cancel-kulttuuri tuli, olitko valmis?
Luoma-aho, Vilma (Valu Digital Oy, 2023) -
Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
Salmi, Miina (2024)Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään liikuntakulutuksen vastuullisuuteen kuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kulutuksesta, kulutuksen vastuullisuudesta ... -
Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Pyykkö, Eveliina (2022)Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Consumer biases in the perception of organizational greed
Arango, Luis; Singaraju, Stephen; Niininen, Outi; D'Souza, Clare (Wiley-Blackwell, 2023)This article extends current models of how consumers judge or perceive organizations as greedy by employing the theoretical framework of motivated moral reasoning. We show that inherent features of an organization (size ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.