Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka sosiaalisen median vaikuttajien kautta toteutettu vastuullisuusviestintä vaikuttaa kuluttajan brändimielikuviin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisten puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen avulla. Tutkimuskysymyksiin haettiin pohjaa aiemmista tutkimuksista aiheeseen liittyen, mutta niitä täytyi myös muokata, sillä aihe on näkökulmassaan suhteellisen vähän tutkittu. Tämä on myös syy sille, miksi aihe kaipaa lisätutkimusta. Tutkimus täyttää alan tutkimusaukkoa, josta myös alan ammattilaiset voivat laajasti hyötyä.
Tutkimus toteutettiin kevään 2022 aikana ja haastatteluissa kuultiin kuutta sosiaalisen median käyttäjää. Kuluttajien haastatteluissa haastateltiin 19-33-vuotiaita nuoria aikuisia ja aikuisia. Kyseiseen ikäryhmään päädyttiin, jotta löydöksiä voitaisiin hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnissa sen oleelliseen kohderyhmään tällä hetkellä. Iän lisäksi haastatteluun haettiin taustoiltaan kuten sosioekonomisilta asemiltaan eritaustaisia ihmisiä.
Tutkimuksen tulokset tukivat teoriaa, mutta niiden perustella löydettiin myös uutta tietoa. Tulokset osoittivat vaikuttajamarkkinoinnin parhaimmillaan olevan erinomainen yrityksen vastuullisuusviestinnän työkalu 19-33-vuotiaiden kohderyhmässä. Tutkimus kuitenkin löysi sen toimivuudelle reunaehtoja, kuten hyvin toteutettu vaikuttajan valinta ja brändin ja vaikuttajan hyvä yhteensopivuus. Tulevaisuudessa aiheesta voisi olla hyödyllistä tehdä kvantitatiivinen tutkimus, jotta tutkimustulosten taakse saadaan määrällistä massaa ja tulokset todennettua suuressa yleisössä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24526]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Heinonen, Laura (2021)Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ... -
Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa
Koivisto, Anni (2020)Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden ... -
Sosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin
Hokkanen, Ville (2015)Sosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia ... -
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ...