Tapaus Haataja ja miehen moraalinen mitta : Miesoppilaiden ja opettajien konfliktit opettajaseminaareissa 1920- ja 1930-luvuilla
Ylikotila, A.-K. (2022). Tapaus Haataja ja miehen moraalinen mitta : Miesoppilaiden ja opettajien konfliktit opettajaseminaareissa 1920- ja 1930-luvuilla. In M. Kaihovirta, & T. Lintunen (Eds.), Työväki ja seksi : Aatteet, normit ja kokemukset (pp. 123-151). Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura. Väki Voimakas, 34. https://doi.org/10.55286/vv.121609
Published in
Väki VoimakasAuthors
Date
2022Copyright
© Tyovaen historian ja perinteen tutkimuksen seura, 2022
Anna-Kaisa Ylikotila kertoo omassa artikkelissaan, miten Jyväskylän seminaarissa yli sata miesoppilasta nostivat vuonna 1925 kanteen seminaariopettaja Heikki Haatajaa vastaan. Kanteessa Haatajaa syytettiin opettajalle sopimattomasta toiminnasta ja jopa sukupuolisen ahdistelun kaltaisesta siveettömyydestä. Tapausta tarkastellaan yhdessä kahden muun konfliktin kanssa, jotka sattuivat Uudenkaarlepyyn ja Sortavalan seminaareissa 1930-luvun aikana. Ylikotila on tutkinut, miten konfliktit pyrittiin seminaareissa käsittelemään. Hän pohtii myös, miten tilanteisiin heijastuivat seminaarioppilaiden ja opettajien keskenään erilaiset käsitykset miehelle sopivasta toiminnasta sekä sen suhteesta luokkaan, siveyteen ja moraaliin.
Publisher
Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuraParent publication ISBN
978-952-5976-95-3Is part of publication
Työväki ja seksi : Aatteet, normit ja kokemuksetISSN Search the Publication Forum
0782-2332Keywords
Original source
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/334554Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/156522216
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sukupuolen merkitys opettajaseminaareissa 1920- ja 1930-luvuilla
Ylikotila, Anna-Kaisa (Helsingin opettajien ammattiyhdistys ry, 2022) -
"Keskiluokkaistuva kansakoulunopettajisto" : Jyväskylän opettajaseminaarin opiskelijoiden kulttuurisosiaaliset taustat seminaariyhteisössä vuosina 1920-1932
Kiiski, Anni-Sofia (2016)Tässä tutkimuksessa selvitän Jyväskylän kansakouluopettajaseminaarin opiskelijoiden kulttuurisosiaalisia taustoja sekä niiden ilmentymistä seminaarin opetuksessa 1920- ja 1930-luvuilla. Kulttuurisosiaalisella taustalla ... -
Cygnaeuksen varjossa : seminaarinjohtaja Karl Gabriel Leinbergin kirjeenvaihtoverkostot 1869–1894
Kananen, Jesse (2018)Jyväskylän seminaaria vuosina 1869-1894 johtanut Karl Gabriel Leinberg oli koko seminaarin pitkäaikaisin johtaja. Hänestä aiemmin tehty tutkimus on keskittynyt seminaarinjohtajuutta enemmän hänen historiantutkimukselliseen ... -
Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
Kupiainen, Sanni (2020)Itsenäistymisen jälkeen suomalainen yhteiskunta koki muutoksia elinkeino- ja väestörakenteiden sekä lainsäädännön muuttuessa. Itsenäinen Suomi vakiinnutti hallinnollisia organisaatioitaan, johon myös kansakoululaitos kuului. ... -
Tieto, tulkinta ja ymmärrys : elämismaailmallinen moraali ja moraalinen toiminta 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten vertaissuhteiden konfliktitilanteissa
Autioniemi, Jari; Pöyry, Anna-Riikka (2013)Tämän monitieteistä lapsuudentutkimusta edustavan teoreettis-empiirisen tutkielman tehtävänä oli tarkastella, määrittää ja syventää tietoa koskien fenomenologis-hermeneuttista moraalia sekä pienten lasten moraalista toimintaa ...