"Keskiluokkaistuva kansakoulunopettajisto" : Jyväskylän opettajaseminaarin opiskelijoiden kulttuurisosiaaliset taustat seminaariyhteisössä vuosina 1920-1932
Tässä tutkimuksessa selvitän Jyväskylän kansakouluopettajaseminaarin opiskelijoiden kulttuurisosiaalisia taustoja sekä niiden ilmentymistä seminaarin opetuksessa 1920- ja 1930-luvuilla. Kulttuurisosiaalisella taustalla tarkoitan opiskelijoiden sosioekonomista asemaa ennen seminaariin tuloa. Kulttuurisosiaalisen taustan muodostavat opiskelijan sosiaalinen tausta, taustakoulutus sekä se, miltä paikkakunnalta hän on kotoisin. Sosiaalisella taustalla tarkoitetaan tutkimuksessa opiskelijan perhetaustaan pohjautuvaa yhteiskunnallista sosiaalista statusta. Tutkimuksessa sukupuolella on tärkeä osa tarkastelunäkökulmassa, sillä seminaari oli jaettu nais- ja miesosastoon koko seminaarin toiminnan ajan.
1800-luvulla, Jyväskylän seminaarin alkuvuosikymmeninä, nais- ja miesopiskelijoiden sosiaaliset taustat erosivat rajusti toisistaan. Naiset tulivat selvästi ylemmästä yhteiskuntaluokasta kuin miehet. 1900-luvulla osastot alkoivat lähentyä enemmän toisiaan, seminaarin opiskelija-aines keskiluokkaistui vahvasti. Tutkimuksen tarkasteluvuosina seminaarissa säilyi kuitenkin osittain sosiaalisten taustojen ero nais- ja miesosastojen välillä, varsinkin taustakoulutuksen osalta.
Kulttuurisosiaalisten taustojen ero osastojen välillä näkyi myös seminaariyhteisön elämässä. Tiukasti siveellisyyteen ja kuriin perustuva arki jakoi seminaarin kahtia. Osastojen koulutus erosi niin rakenteeltaan kuin osittain oppiainesisällöiltään. Vaikka koulutus tähtäsi samaan ammattiin, seminaarissa pidettiin nais- ja miesopiskelijoiden vaatimukset niin taustakoulutuksen kuin opettajuudenkin osalta erillään.
Seminaarin kaksi osastoa muodostivat kuitenkin tiiviin yhteisön, jossa kulttuurisosiaalisilta taustoiltaan erilaiset opiskelijat sulautuivat yhteisen seminaarikulttuurin piiriin. Koulutuksen avulla opiskelijat laajensivat omaa sosiaalista maailmankuvaansa ja heistä tuli yhtenäinen ammattiryhmä, joka jakoi saman sosiaalisen statuksen.
...
Muu nimeke
Jyväskylän opettajaseminaarin opiskelijoiden kulttuurisosiaaliset taustat seminaariyhteisössä vuosina 1920-1932Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ihanteet karisevat ja tuleva arkipäiväisyys saa sijaa : uran alkuvaiheissa olleiden naiskansakoulunopettajien professionaalisen identiteetin rakentuminen 1922–1929
Kupiainen, Sanni (2020)Itsenäistymisen jälkeen suomalainen yhteiskunta koki muutoksia elinkeino- ja väestörakenteiden sekä lainsäädännön muuttuessa. Itsenäinen Suomi vakiinnutti hallinnollisia organisaatioitaan, johon myös kansakoululaitos kuului. ... -
Cygnaeuksen varjossa : seminaarinjohtaja Karl Gabriel Leinbergin kirjeenvaihtoverkostot 1869–1894
Kananen, Jesse (2018)Jyväskylän seminaaria vuosina 1869-1894 johtanut Karl Gabriel Leinberg oli koko seminaarin pitkäaikaisin johtaja. Hänestä aiemmin tehty tutkimus on keskittynyt seminaarinjohtajuutta enemmän hänen historiantutkimukselliseen ... -
Jyväskylän yliopiston tiedekuntien opiskelijoiden sosiaalinen tausta ja opinto-olosuhteet
Seppänen, Jaakko (1971) -
Tapaus Haataja ja miehen moraalinen mitta : Miesoppilaiden ja opettajien konfliktit opettajaseminaareissa 1920- ja 1930-luvuilla
Ylikotila, Anna-Kaisa (Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, 2022)Anna-Kaisa Ylikotila kertoo omassa artikkelissaan, miten Jyväskylän seminaarissa yli sata miesoppilasta nostivat vuonna 1925 kanteen seminaariopettaja Heikki Haatajaa vastaan. Kanteessa Haatajaa syytettiin opettajalle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.