Golfin kuluttamisen motiivit ja sitä estävät tekijät
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Urheilun kuluttajia ohjaavien motiivien ja kuluttajaa estävien tekijöiden ymmärtäminen on urheiluorganisaatioiden näkökulmasta erittäin tärkeää. Niiden ymmärtäminen auttaa kyseisiä organisaatioita tehostamaan markkinointia, kehittämään urheilutuotetta ja puuttumaan kehityskohtiin. Lopullisena päämääränä on
pyrkiä houkuttelemaan mahdollisimman moni potentiaalinen kuluttaja paikan
päälle urheilutapahtumaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijät, jotka motivoivat kuluttajaa seuramaan golftapahtumia joko paikan päällä tai mediavälitteisesti. Lisäksi
tutkimus selvitti sen, mitkä tekijät estävät kuluttajaa osallistumasta golftapahtumiin. Tutkimuksessa tutkittiin kuuden motiivin, yhdeksän estävän tekijän ja viiden mediavälitteisen kuluttamisen motiivin vaikutusta kuluttajien tulevaisuuden kulutusaikomukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli verkkokysely. Kyselyä jaettiin Suomen Golfliiton Facebook-sivuilla ja vastauksia saatiin yhteensä 134 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että motiiveista sosiaalisuudella oli positiivinen, ja
estävistä tekijöistä sijainnilla oli negatiivinen vaikutus tulevaisuuden kulutusaikomukseen. Muilla motiiveilla ja estävillä tekijöillä ei ollut merkitsevää yhteyttä tulevaisuuden kulutusaikomukseen. Mediavälitteisen kuluttamisen motiiveista ainut, joka vaikutti positiivisesti tulevaisuuden mediavälitteiseen kulutusaikomuksen, oli kulutuskokemuksen paraneminen. Tulokset olivat osittain
ristiriidassa aiemman tutkimustiedon kanssa, mikä johtuu varmasti osittain
siitä, että motiivit ja estävät tekijät vaihtelevat urheilulajin, sarjatason ja katsojien
ominaisuuksien mukaan.
Käytännössä tutkimustulokset osoittavat sen, että tutkimuksen kohdeorganisaation Suomen Golfliiton olisi järkevää korostaa markkinoinnissaan golftapahtumien sosiaalisia mahdollisuuksia, ja pyrkiä viemään golftapahtumat mahdollisimman hyvien kulkuyhteyksien päähän. Lisäksi mediavälitteistä kulutuskokemusta parantaviin elementteihin, kuten selostukseen, kommentaattoreihin ja tilastotietoihin olisi tämän tutkimuksen perusteella järkevää panostaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
E-urheilun vs. perinteisen urheilun kuluttamisen motiivit : case Formula 1
Kokkinen, Johanna (2021)E-urheilu ilmiönä on kasvanut viime vuosina tasaisen nopeasti varsinkin nuorten keskuudessa ympäri maailmaa. Suosion kasvun myötä monet perinteiset urheiluorganisaatiot ovat perustaneet e-urheiluliigoja ja hankkineet omia ... -
Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
Käsmä, Heidi (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän ... -
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ... -
Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
Pyöriä, Markus (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajien motiivit vaikuttavat heidän elektronisen urheilun seuraamiseensa sekä joukkueeseen samaistumiseen. Tutkimus pohjautui tietoon siitä, että kuluttajan urheilun ... -
Mikä saa ihmisen juoksemaan?
Toivonen, Hanna-Mari (Liikuntatieteellinen seura, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.