Vastuullisen kuluttamisen ja arvojen rooli vaatevuokrauksessa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vastuullisen kuluttamisen ja arvojen roolia vaatevuokrauksessa. Vaatevuokrauspalvelu perustuu pääsyperusteiseen kuluttamiseen, joka toimii vaihtoehtona omistamiselle. Nykypäivän kuluttaja etsii uusia, kestävämpiä tapoja kuluttaa tiedostaen samalla ylikuluttamisen haitalliset vaikutukset ympäristölle ja yhteiskunnalle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vastuullisen kuluttamisen arvoja vaatevuokrauksessa voidaan tunnistaa. Lisäksi tutkimuksella kartoitetaan vaatevuokrauksen koettuja hyötyjä sekä toisaalta palveluun sisältyviä riskejä.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa aineisto koostuu yhdeksästä suomalaisen vaatevuokraamon käyttäjän teemahaastattelusta. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu kahden keskeisen ilmiön, vastuullisen kuluttamisen ja vuokraamisen, ympärille.
Tutkimustuloksista selviää, että vaatevuokrauksessa vaikuttavat erityisesti biosfääriset, altruistiset ja hedoniset arvot. Vaatevuokrauksen tapauksessa hedoniset arvot eivät estä ympäristöystävällistä käyttäytymistä, vaan ne toimivat rinnakkain biosfääristen ja altruististen arvojen kanssa. Vaatevuokrauksen hyötyinä koettiin vaatteiden kokeileminen, vaihtelu, edullisuus, helppous ja ympäristöhyöty, joiden kautta tavoitellaan arvoja. Vaatevuokrausta voivat puolestaan estää taloudellinen riski, terveysriski sekä aikatauluun ja saatavuuteen liittyvät riskit.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaatevuokraus edustaa vastuullista kuluttamista mahdollistaen kuluttajien nauttimaan kauniiden vaatteiden käytöstä vastuullisella tavalla. Vaatevuokraustoiminnalla on perusteelliset lähtökohdat muuttaa nykyistä kulutuskulttuuria pysyvästi kestävämpään suuntaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Vastuullisen designbrändin rakentaminen
Makkonen, Sara (2023)Johdonmukainen vastuullinen toiminta kohti kestävämpää tulevaisuutta on yhä tärkeämpää. YK:n jäsenmaat ovat sopineet 17 kestävän kehityksen tavoitetta. Tavoitteessa 12 pyritään kannustamaan yrityksiä kestävämpiin käytäntöihin ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Läpinäkyvä hinnoittelu vastuullisen kuluttamisen edistäjänä
Vihriälä, Mikael (2020)Yhteiskuntamme nojaa vahvasti kuluttamiseen, mikä vaikuttaa globaaliin ympäristöä ja sosiaalisia tekijöitä koskevaan kestävyyskriisiin. Jotta kehitys olisi kestävämpää, kuluttamista tulee lähestyä vastuullisemmasta ... -
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.