Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppäniemi, Matti
dc.contributor.authorKolmonen, Eetu
dc.date.accessioned2022-09-12T06:02:04Z
dc.date.available2022-09-12T06:02:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83195
dc.description.abstractUrheilun kuluttajia ohjaavien motiivien ja kuluttajaa estävien tekijöiden ymmärtäminen on urheiluorganisaatioiden näkökulmasta erittäin tärkeää. Niiden ymmärtäminen auttaa kyseisiä organisaatioita tehostamaan markkinointia, kehittämään urheilutuotetta ja puuttumaan kehityskohtiin. Lopullisena päämääränä on pyrkiä houkuttelemaan mahdollisimman moni potentiaalinen kuluttaja paikan päälle urheilutapahtumaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijät, jotka motivoivat kuluttajaa seuramaan golftapahtumia joko paikan päällä tai mediavälitteisesti. Lisäksi tutkimus selvitti sen, mitkä tekijät estävät kuluttajaa osallistumasta golftapahtumiin. Tutkimuksessa tutkittiin kuuden motiivin, yhdeksän estävän tekijän ja viiden mediavälitteisen kuluttamisen motiivin vaikutusta kuluttajien tulevaisuuden kulutusaikomukseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli verkkokysely. Kyselyä jaettiin Suomen Golfliiton Facebook-sivuilla ja vastauksia saatiin yhteensä 134 kappaletta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että motiiveista sosiaalisuudella oli positiivinen, ja estävistä tekijöistä sijainnilla oli negatiivinen vaikutus tulevaisuuden kulutusaikomukseen. Muilla motiiveilla ja estävillä tekijöillä ei ollut merkitsevää yhteyttä tulevaisuuden kulutusaikomukseen. Mediavälitteisen kuluttamisen motiiveista ainut, joka vaikutti positiivisesti tulevaisuuden mediavälitteiseen kulutusaikomuksen, oli kulutuskokemuksen paraneminen. Tulokset olivat osittain ristiriidassa aiemman tutkimustiedon kanssa, mikä johtuu varmasti osittain siitä, että motiivit ja estävät tekijät vaihtelevat urheilulajin, sarjatason ja katsojien ominaisuuksien mukaan. Käytännössä tutkimustulokset osoittavat sen, että tutkimuksen kohdeorganisaation Suomen Golfliiton olisi järkevää korostaa markkinoinnissaan golftapahtumien sosiaalisia mahdollisuuksia, ja pyrkiä viemään golftapahtumat mahdollisimman hyvien kulkuyhteyksien päähän. Lisäksi mediavälitteistä kulutuskokemusta parantaviin elementteihin, kuten selostukseen, kommentaattoreihin ja tilastotietoihin olisi tämän tutkimuksen perusteella järkevää panostaa.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermediavälitteinen kuluttaminen
dc.subject.otherestävät tekijät
dc.titleGolfin kuluttamisen motiivit ja sitä estävät tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209124541
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysogolf
dc.subject.ysomotiivit (vaikuttimet)
dc.subject.ysotapahtumamarkkinointi
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysourheilu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot