Yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden rooli työnantajabrändin rakentumisessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus yrityksen yhteiskuntavastuullisuudella ja yhteiskuntavastuullisuuden yhteensopivuudella on työnantajabrändin rakentumisessa. Tutkimuksessa tarkasteluun otettiin myös vastaajien vastuullisen kuluttamisen taso, koska haluttiin selvittää, vaikuttaako se osaltaan siihen, miten paljon CSR vaikuttaa työnantajabrändiin. Tutkimuksessa selvitetään myös työnantajabrändin vaikutus työnhakuaikomukseen.
Tutkimusaihe on tärkeä, koska CSR ja työnantajabrändi ovat molemmat erittäin ajankohtaisia aiheita. Aiheen tutkiminen on tärkeää myös, koska tutkimuksen käsitteiden suhteita eli ole vielä tutkittu riittävästi varsinkaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Korkeakouluopiskelijat valikoituivat kohderyhmäksi, koska vastuullisuusasiat
ovat nuoremmille sukupolville yleensä tärkeämpiä, kuin vanhemmille.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään aiempaa kirjallisuutta ensin työnantajabrändiin liittyen ja sitten käydään läpi vastuullisuuden eri teemoja. Teoriaosuuden lopussa esitellään tutkimuksen tutkimusmalli ja hypoteesit, jotka on kaikki luotu aikaisempien tutkimusten pohjalta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella. Vastaajat olivat Jyväskylän yliopiston opiskelijoita ja heitä kertyi yhteensä 81.
Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksen yhteiskuntavastuullisuus vaikuttaa työnantajabrändin syntymiseen. Tuloksista kävi ilmi myös, että SRCB:n eli vastuullisen kuluttajakäyttäytymisen tasolla on oma vaikutuksensa siihen, kuinka paljon CSR vaikuttaa työnantajabrändiin. Tutkimustulokset osoittavat myös, että työnantajabrändillä on selkeä vaikutus hakuaikomukseen. Tässä tutkimuksessa ei löydetty yhteyttä CSR:n ja CSR-brändi yhteensopivuuden välillä eikä CSR-brändi yhteensopivuuden ja työnantajabrändin välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrityksen yhteiskuntavastuutavoitteiden kytkeminen johdon palkitsemiseen
Vättö, Laura (2021)Tänä päivänä yritysten odotetaan toimivan yhteiskuntavastuullisella tavalla. Yritysten yhteiskuntavastuullisella toiminnalla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia niin yrityksen kuin myös koko yhteiskunnan kannalta. ... -
Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
Narumo, Ronja (2021)Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää ... -
Yrityksen yhteiskuntavastuu ammattiyhdistysliikkeen näkökulmasta
Viljanen, Soilikki (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksestä yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus koostuu teoriatarkastelusta ja empiirisestä osasta. Varsinaisen teoriaviitekehyksen muodostavat ... -
Markkinoiden vihreä käsi : yrityksen ympäristövastuu suomalaisessa yhteiskunnassa tapaustutkimuksena Kesko
Heiskanen, Elina (2007)Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaista yrityksen ympäristövastuuta, jota havainnollistetaan yritysesimerkin, Keskon, kautta. Peruskysymyksenä on: Mitä on suomalaisen yrityksen ympäristövastuu ja mitkä tekijät siihen ... -
Yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden yhteys osaketuottoon finanssikriisin aikana
Ikkala, Aliisa (2023)Tämä Pro gradu -tutkielma tutkii yhteiskuntavastuullisuuden yhteyttä yritysten taloudelliseen suoriutumiseen vuosien 2007-2008 finanssikriisin aikana. Työn tarkoituksena on laajentaa olemassa olevaa, Yhdysvaltoihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.