University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yrityksen yhteiskuntavastuu ammattiyhdistysliikkeen näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Viljanen, Soilikki
Date
2013
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership

 
Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksestä yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus koostuu teoriatarkastelusta ja empiirisestä osasta. Varsinaisen teoriaviitekehyksen muodostavat uusi institutionalismi ja kansallinen liiketoimintajärjestelmäteoria. Lisäksi yrityksen yhteiskuntavastuuta tarkastellaan sidosryhmäajattelun ja yritysetiikan kontekstissa. Empiirinen tutkimusaineisto koostuu kymmenen henkilön haastatteluaineistosta. Yhdeksän haastateltua edustavat ay-liikettä ja yksi edustaa ay-liikkeen keskeisintä yhteistyökumppania yrityksen yhteiskuntavastuussa. Kyseessä on monitapaustutkimus, jossa lähestytään yrityksen yhteiskuntavastuu -ilmiötä viiden teeman avulla. Teemat ovat käsite, asennoituminen, soveltaminen, paineet ja legitimaatio. Yrityksen yhteiskuntavastuuta tutkitaan ay-liikkeen näkökulmasta kahdella tavalla ja vastauksia vertaillaan keskenään. Näkökulmat ovat yleinen/ yritysten ja ay-liikkeen sisäinen näkökulma. Tutkimusmenetelmänä käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Sitä täydennetään analysoimalla isomorfisia paineita sekä legitimaatioanalyysillä. Legitimaatioanalyysin avulla selvitetään yrityksen yhteiskuntavastuun moraalista legitiimiyttä ay-liikkeen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeiset havainnot ovat, että yrityksen yhteiskuntavastuun määritelmä puuttuu Suomessa yleisesti sekä ay-liikkeessä. Ay-liikkeeltä puuttuu myös yhteinen vastuullisuusteemoja käsittelevä foorumi, mutta se uskoo yrityksen yhteiskuntavastuun merkitykseen ja haluaa olla keskeisenä sidosryhmänä lisäämässä yrityksen yhteiskuntavastuun toteutumista ja kehittämistä Suomessa myös tulevaisuudessa. ...
Keywords
yrityksen yhteiskuntavastuu isomorfismi legitimaatio ay-liike sidosryhmä liiketoimintajärjestellmä ammattiyhdistysliike yritykset yhteiskuntavastuu yritysvastuu sidosryhmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405061624

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry 

    Vilén, Ella (2020)
    Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei ...
  • Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa 

    Rajamäki, Tiina (2020)
    Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on ...
  • Poliisin viranomaistiedottaminen kriittisestä näkökulmasta 

    Ruokamo, Katja (2010)
    Tiivistelmä Lehtien rikos- ja poliisiaiheisten uutisten määrä on kaksinkertaistunut 20 vuodessa. Yleisölle ei välity, että poliisin tiedotusvälineille lähettämä informaatio on hyvin tarkoin rajattua. Viranomaistiedottamista ...
  • Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa? 

    Havu, Elina (2012)
    Yhteiskuntavastuusta on viime vuosien aikana muodostunut teema tai jopa trendikäs ilmiö, joka on saanut organisaatiot muun muassa kehittämään raportointikäytäntöjään, osallistumaan yhteisöjen tukemiseen sekä panostamaan ...
  • Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta. 

    Kiikkala, Meri (2018)
    Tutkielman tehtävänä on selvittää, miten yhteiskuntavastuu arvotetaan elintarviketeollisuudessa. Tapaustutkimuksen kohteena on elintarvikealan toimija Snellman Oy Ab. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kuluttajat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre