Yrityksen yhteiskuntavastuu ammattiyhdistysliikkeen näkökulmasta

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksestä yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus koostuu teoriatarkastelusta ja empiirisestä osasta. Varsinaisen teoriaviitekehyksen muodostavat uusi institutionalismi ja kansallinen liiketoimintajärjestelmäteoria. Lisäksi yrityksen yhteiskuntavastuuta tarkastellaan sidosryhmäajattelun ja yritysetiikan kontekstissa. Empiirinen tutkimusaineisto koostuu kymmenen henkilön haastatteluaineistosta. Yhdeksän haastateltua edustavat ay-liikettä ja yksi edustaa ay-liikkeen keskeisintä yhteistyökumppania yrityksen yhteiskuntavastuussa. Kyseessä on monitapaustutkimus, jossa lähestytään yrityksen yhteiskuntavastuu -ilmiötä viiden teeman avulla. Teemat ovat käsite, asennoituminen, soveltaminen, paineet ja legitimaatio. Yrityksen yhteiskuntavastuuta tutkitaan ay-liikkeen näkökulmasta kahdella tavalla ja vastauksia vertaillaan keskenään. Näkökulmat ovat yleinen/ yritysten ja ay-liikkeen sisäinen näkökulma. Tutkimusmenetelmänä käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Sitä täydennetään analysoimalla isomorfisia paineita sekä legitimaatioanalyysillä. Legitimaatioanalyysin avulla selvitetään yrityksen yhteiskuntavastuun moraalista legitiimiyttä ay-liikkeen näkökulmasta. Tutkimuksen keskeiset havainnot ovat, että yrityksen yhteiskuntavastuun määritelmä puuttuu Suomessa yleisesti sekä ay-liikkeessä. Ay-liikkeeltä puuttuu myös yhteinen vastuullisuusteemoja käsittelevä foorumi, mutta se uskoo yrityksen yhteiskuntavastuun merkitykseen ja haluaa olla keskeisenä sidosryhmänä lisäämässä yrityksen yhteiskuntavastuun toteutumista ja kehittämistä Suomessa myös tulevaisuudessa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405061624Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share