University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yrityksen yhteiskuntavastuutavoitteiden kytkeminen johdon palkitsemiseen

Thumbnail
View/Open
739.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vättö, Laura
Date
2021
Discipline
LaskentatoimiAccounting
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tänä päivänä yritysten odotetaan toimivan yhteiskuntavastuullisella tavalla. Yritysten yhteiskuntavastuullisella toiminnalla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia niin yrityksen kuin myös koko yhteiskunnan kannalta. Palkitsemisjärjestelmä nähdään tärkeäksi mekanismiksi yrityksen yhteiskuntavastuullisen toiminnan edistämiseen. Johtajia voidaan motivoida sitoutumaan yhteiskuntavastuullisiin toimiin sitomalla yhteiskuntavastuutavoitteita heidän palkitsemiseensa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, kuinka yrityksen yhteiskuntavastuu, johdon palkitseminen ja yrityksen yhteiskuntavastuutavoitteiden kytkeminen johdon palkitsemiseen on toteutettu seitsemässä suomalaisessa pörssiyhtiössä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti yrityksen yhteiskuntavastuun ja johdon palkitsemisen välisen yhteyden tutkimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto koostui teemahaastattelujen avulla kerätystä haastatteluaineistosta sekä tutkittavien yhtiöiden vastuullisuusraporteista ja palkka- ja palkkioselvityksistä. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla ja vastuullisuusraporttien sekä palkka- ja palkkioselvitysten analyysitapana käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhtiöiden asettamat yhteiskuntavastuutavoitteet ovat yhtiökohtaisia, mutta koostuvat pääasiassa samoista teemoista. Johdon palkitseminen noudattaa samankaltaista kaavaa ja käytetyt palkitsemismuodot ovat samat kaikissa yhtiöissä erorahaa lukuun ottamatta. Johdon palkitsemiseen kytketyissä yhteiskuntavastuutavoitteissa nousi vahvasti esille yksi teema. Kaikissa yhtiöissä johdon palkitsemiseen on kytketty yksi tai useampi työturvallisuuteen liittyvä tavoite ja yhtiöt mittaavat työturvallisuutta tapaturmataajuuden avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että yhtiöt ovat asettaneet useita yhteiskuntavastuutavoitteita, mutta näistä vain murto-osa on kytketty johdon palkitsemiseen. Tutkittavat yhtiöt edustavat yhteensä viittä eri toimialaa, mutta tutkimuksessa ei havaittu merkittäviä toimialakohtaisia eroja yhteiskuntavastuun, johdon palkitsemisen eikä näiden välisen yhteyden osalta. ...
Keywords
johdon palkitseminen vastuullinen palkitsemisjärjestelmä suomalaiset pörssiyhtiöt pörssiyhtiöt yritykset yhteiskuntavastuu palkitseminen työturvallisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104072289

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden rooli työnantajabrändin rakentumisessa 

    Kyntäjä, Anna (2022)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus yrityksen yhteiskuntavastuullisuudella ja yhteiskuntavastuullisuuden yhteensopivuudella on työnantajabrändin rakentumisessa. Tutkimuksessa ...
  • Toimitusjohtajien palkitseminen suomalaisissa pörssiyhtiöissä : toimialakohtaiset erot 

    Lampinen, Roosa (2021)
    Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee suomalaisten Helsingin pörssiin listattujen osakeyhtiöiden toimitusjohtajien palkitsemista. Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, onko eri toimialojen välillä eroja toimitusjohtajan ...
  • Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa? 

    Havu, Elina (2012)
    Yhteiskuntavastuusta on viime vuosien aikana muodostunut teema tai jopa trendikäs ilmiö, joka on saanut organisaatiot muun muassa kehittämään raportointikäytäntöjään, osallistumaan yhteisöjen tukemiseen sekä panostamaan ...
  • Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla 

    Narumo, Ronja (2021)
    Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää ...
  • Yrityksen yhteiskuntavastuu ammattiyhdistysliikkeen näkökulmasta 

    Viljanen, Soilikki (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa ammattiyhdistysliikkeen näkemyksestä yrityksen yhteiskuntavastuuseen. Tutkimus koostuu teoriatarkastelusta ja empiirisestä osasta. Varsinaisen teoriaviitekehyksen muodostavat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre