Yrityksen yhteiskuntavastuullisuuden yhteys osaketuottoon finanssikriisin aikana
Tämä Pro gradu -tutkielma tutkii yhteiskuntavastuullisuuden yhteyttä yritysten taloudelliseen suoriutumiseen vuosien 2007-2008 finanssikriisin aikana. Työn tarkoituksena on laajentaa olemassa olevaa, Yhdysvaltoihin keskittynyttä tutkimusta koostamalla otos eurooppalaisista yrityksistä sekä vastuullisuuden lisäksi tutkia muita mahdollisia tekijöitä, jotka vaikuttavat yritysten kriisiajan suoriutumiseen. Yritysten yhteiskuntavastuullisuutta mitataan Refinitiv-tietokannan koostamilla ESG-luokituksilla ja taloudellista suoriutumista osaketuotoilla. Tutkielman teoriaosuudessa käydään läpi yhteiskuntavastuuseen liitettäviä teorioita työmarkkinoiden, kuluttajamarkkinoiden sekä osakemarkkinoiden näkökulmasta. Teoriaosuudessa käsitellään myös yhteiskuntavastuullisuuden vaikutusta kriisiajalla käsittelevä teoria, joka perustuu vastuullisuuden luomaan luottamukseen yrityksen ja sen sidosryhmien välille. Vaikka tutkimuskirjallisuudessa yhteiskuntavastuun vaikutukset yritysten taloudelliseen suoriutumiseen ovat osin ristiriitaisia, useat tutkimustulokset esittävät yhteyden olevan positiivinen talouden kriisien aikana. Tutkielman otos koostuu 93:sta Saksan ja Ranskan pörsseihin listautuneista suurimmista yrityksistä. Empiirisessä osuudessa hyödynnetään Linsin ym. (2017) tutkimuksen poikkileikkaus- sekä paneelimalleja, joiden avulla tutkitaan yhteiskuntavastuun ja osaketuoton välistä suhdetta ensin kriisiajalla ja myöhemmin vertaillen yhteyttä kriisiajalla ja sen jälkeen. Tutkielman tuloksissa ei löydetä tukea yhteiskuntavastuun ja osaketuoton positiiviselle tai negatiiviselle yhteydelle, eikä yhteyden nähdä olevan myöskään epälineaarinen. Sen sijaan yritysten riskisyyden nähdään vaikuttavan koko tarkasteluajanjaksolla osaketuottoon negatiivisesti. Tämän yhteyden huomataan lisäksi olevan positiivisempi kriisin jälkeen verrattuna kriisiä edeltävään aikaan. Yritysriskin lisäksi tuloksista nousevat esiin myös mahdollinen yritysten markkina-arvon sekä lyhyen aikavälin velkaantuneisuuden vaikutus osaketuottoon, kun muuttujat saavat positiiviset ja tilastollisesti merkitsevät kertoimet useammassa regressiossa. Tutkielman tuloksissa löydetään myös näyttöä sille, että Saksan pörssiin listautuneet yritykset suoriutuivat kriisiaikana osaketuotoillaan ranskalaisia yrityksiä keskimäärin huonommin
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29143]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Korona ja osaketuotot Suomessa
Pirttinen, Joni (2022)Koronaviruspandemia on ollut viime aikoina vahvasti esillä paitsi sen suorien terveyshaittojen, mutta myös sen lukuisien epäsuorien vaikutusten vuoksi. Koronaviruspandemialla on erityisen suuri vaikutus maailmantalouteen, ... -
Googlen hakuvolyymien arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyhtiöissä
Laitinen, Elias; Valkonen, Lauri (2023)Internet ja sosiaalinen media mahdollistavat uusia tapoja ennustaa osakkeiden hintojen muutoksia. Tässä pro gradu -tutkimuksessa tutkimme Google Trends - applikaation arvojen yhteyttä suomalaisten pörssiyhtiöiden osaketuottoihin ... -
Sosiaalisen median arvorelevanssi suomalaisissa pörssiyrityksissä
Jokinen, Jonna (2019)Sosiaalisen median käytön määrän valtava kasvu viime vuosina on siirtänyt myös yritysten markkinointia entistä enemmän perinteisistä markkinointikanavista sosiaaliseen mediaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää ... -
Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
Narumo, Ronja (2021)Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää ... -
UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade
Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ...