Yrityksen maine, yritysbrändi, kuluttajan brändiuskollisuus ja yrityksen yhteiskuntavastuu finanssialalla
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tänä päivänä finanssialan murros koettelee yrityksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Kun toimialaa muokkaavat jatkuvasti useat tekijät, kuten digitalisaatio ja uudet kilpailijat alalla, on yrityksen syytä selvittää tarkemmin, mitä kuluttajat ajattelevat yrityksestä. Yritys, joka tuntee kuluttajansa ja toimii heidän toiveidensa ja odotustensa mukaisesti, on paremmin mukana jatkuvasti muuttuvassa kilpailuasetelmassa.
Aiemman tutkimuskirjallisuuden mukaan yrityksen maine, yritysbrändi ja yrityksen yhteiskuntavastuu nähdään tekijöinä, jotka muun muassa mahdollistavat yrityksen erottautumisen kilpailijoista. Kuluttajien brändiuskollisuus puolestaan luo muun muassa kuluttajille vastustuskykyä vaihtaa pidetystä brändistä toiseen. Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä näistä käsitteistä ja niiden välisistä suhteista finanssialalla Suomessa. Tutkimus esittää, miksi yrityksen maine, yritysbrändi, ja yrityksen yhteiskuntavastuu ovat erityistesti tänä päivänä merkittäviä tekijöitä yritykselle kuluttajan brändiuskollisuuden saavuttamiseksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Osuuspankkiin liittyvän kyselylomakkeen avulla, mikä analysoitiin PLS- ohjelmalla. Osuuspankin asiakkaiden vastauksia saatiin yhteensä 110. Tutkimuksessa esitetään, että yrityksen maine on positiivisesti yhteydessä yritysbrändiin ja kuluttajan brändiuskollisuuteen. Lisäksi esitetään, että yritysbrändi on positiivisesti yhteydessä kuluttajan brändiuskollisuuteen ja yrityksen yhteiskuntavastuu dimensioineen on positiivisesti yhteydessä yritysbrändin ja kuluttajan brändisukollisuuden väliseen suhteeseen. Tässä tutkimuksessa muut hypoteesit saivat tieteellistä tukea, lukuun ottamatta yrityksen yhteiskuntavastuun vaikutusta yritysbrändin ja kuluttajan brändiuskollisuuden väliseen suhteeseen.
Yhteenvetona tästä tutkimuksesta voidaan todeta, että tutkimus esittelee kattavasti yrityksen maineen, yritysbrändin, kuluttajan brändiuskollisuuden ja yrityksen yhteiskuntavastuun käsitteet ja tuo lisää tietoa näiden käsitteiden välisistä suhteista Suomen finanssialan kontekstissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitalisaation mahdollisuudet pankki- ja finanssialalla
Härkönen, Elisa (2021)Tutkielmassa syvennytään nykyajan megatrendiin, digitalisaatioon ja tarkastellaan sen merkitystä pankki- ja finanssialalla. Digitalisaatio on uuden teknologian käyttöönottoa ja leviämistä yhteiskunnan eri alueilla. Sen ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ... -
Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
Niiva, Minni (2023)Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. ... -
Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
Silokangas, Peppi (2023)Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.