Oppilaiden toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoittaminen ala- ja yläkoulun oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millä tavoin toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoitetaan pedagogisissa asiakirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui perusopetuksessa laadituista oppimisen ja koulun-käynnin tuen asiakirjoista (N=88) eli oppimissuunnitelmista ja henkilökohtaisista opetuksen järjestämistä koskevista suunnitelmista (HOJKS). Aineiston analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa löydettiin neljä tapaa, joilla toiminnanohjauksen haasteista kirjoitettiin: kontekstuaaliset kuvaukset, diagnostiset kuvaukset, haasteiden pysyvyyttä korostavat kuvaukset ja kehitykselliset kuvaukset. Toiminnanohjauksen haasteisiin suunniteltiin puolestaan vastattavan opetusmenetelmien kehittämisellä, oppimisympäristön muokkaamisella, taitojen kuntouttavalla harjoittelulla, lapsen tarpeiden mukaisella joustamisella, tarjoamalla psyykkistä tukea sekä ohjaamalla käyttäytymistä. Asiakirjat erosivat toisistaan sekä haasteiden kuvaustapojen että suunnitellun tuen suhteen.
Toiminnanohjauksen haasteet vaikuttavat oppilaiden koulunkäyntiin ja koulun ulkopuoliseen elämään monin tavoin, joten oikeanlainen tukeminen niissä on tärkeää. Asiakirjan tulee ensisijaisesti kuvata tukea eikä oppilasta tai hänen haasteitaan. Tuki tulee kirjata asiakirjoihin siten, että niitä on mahdollista käyttää ohjeena tuen antamiselle. Erot asiakirjojen välillä osoittavat, että sekä oppilaiden haasteista että heidän saamastaan tuesta kirjoitetaan tuen asiakirjoissa hyvin erilaisilla tavoilla, mikä ei aina tue tuen johdonmukaista toteuttamista.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Värtö, Oskari (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mesimäki, Pauliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen ... -
Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Jaatinen, Virpi (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ... -
Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Rantanen, Aurora (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ...