Moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millä tavalla moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoitetaan ja millaisia positioita moniammatillisille yhteistyötahoille muodostetaan esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui esi- ja alkuopetuksessa laadituista oppimissuunnitelmista, pedagogisista selvityksistä ja arvioista sekä HOJKS-asiakirjoista (N=82). Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusopetuksessa -hanketta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysiä, jossa keskeisenä analyyttisena käsitteenä toimi subjektiposition käsite.
Tutkimustulokset osoittivat, että yhteistyötahot asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kaiken kaikkiaan kahdeksaan eri positioon, jotka olivat yleisyysjärjestyksessä tiedon tuottaja, täydentävä tuentarjoaja, yhteisön tukija, kumppani, auktoriteetti, äänetön läsnäolija, tavoittamaton ammattilainen ja välittäjä. Kokonaisuudessaan tulokset osoittivat, että moniammatillisesta yhteistyöstä kirjoittaminen vaihteli suuresti pedagogisissa asiakirjoissa, eivätkä laissa tai valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa määritellyt yhteistyön kirjaamisen tavoitteet täyttyneet suuressa osassa asiakirjoja. Asiakirjojen laadun varmistamiseksi varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajien tietoisuutta asiakirjojen hyödyistä olisi lisättävä. Lisäksi tulisi kehittää erilaisia moniammatillisen yhteistyön toteuttamisen malleja, jotka olisivat tuttuja niin opettajille kuin monialaisille yhteistyötahoille, jolloin tukea tarvitsevat oppilaat saisivat moniammatillisesta yhteistyöstä kaiken mahdollisen hyödyn.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten matemaattisista taidoista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Jaatinen, Virpi (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa kirjoitettiin lasten matemaattisista taidoista. Lisäksi selvitettiin, miten lapsen oppimisen tavoitteet ... -
Toisen ja vieraan kielen oppimisesta ja sen vaikeuksista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Rantanen, Aurora (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia merkityksiä toisen ja vieraan kielen oppimiselle annetaan kolmiportaisen tuen asiakirjoissa ja millaista kielikäsitystä kuvaukset uusintavat. Lisäksi tutkittiin, kuinka ... -
Lapsen ja huoltajien ääni esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Savia, Mari (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapsen ja huoltajien ääni ilmenee ja millaisia funktioita nämä äänet saavat esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen dokumenteissa. Tutkimusaineisto koostui 38:sta kolmiportaisen ... -
Lasten vertaissuhteista kirjoittaminen esi- ja alkuopetuksessa laadituissa kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Mattila, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia ihanteita lasten vertaistoimijuudelle rakentuu esi- ja alkuopetuksen kolmiportaisen tuen suunnitelma-asiakirjoissa ja millaisia tuen muotoja vertaissuhteiden tukemiseksi ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.