dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Huuhtanen, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T05:37:44Z | |
dc.date.available | 2022-09-12T05:37:44Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83190 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millä tavoin toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoitetaan pedagogisissa asiakirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui perusopetuksessa laadituista oppimisen ja koulun-käynnin tuen asiakirjoista (N=88) eli oppimissuunnitelmista ja henkilökohtaisista opetuksen järjestämistä koskevista suunnitelmista (HOJKS). Aineiston analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa löydettiin neljä tapaa, joilla toiminnanohjauksen haasteista kirjoitettiin: kontekstuaaliset kuvaukset, diagnostiset kuvaukset, haasteiden pysyvyyttä korostavat kuvaukset ja kehitykselliset kuvaukset. Toiminnanohjauksen haasteisiin suunniteltiin puolestaan vastattavan opetusmenetelmien kehittämisellä, oppimisympäristön muokkaamisella, taitojen kuntouttavalla harjoittelulla, lapsen tarpeiden mukaisella joustamisella, tarjoamalla psyykkistä tukea sekä ohjaamalla käyttäytymistä. Asiakirjat erosivat toisistaan sekä haasteiden kuvaustapojen että suunnitellun tuen suhteen.
Toiminnanohjauksen haasteet vaikuttavat oppilaiden koulunkäyntiin ja koulun ulkopuoliseen elämään monin tavoin, joten oikeanlainen tukeminen niissä on tärkeää. Asiakirjan tulee ensisijaisesti kuvata tukea eikä oppilasta tai hänen haasteitaan. Tuki tulee kirjata asiakirjoihin siten, että niitä on mahdollista käyttää ohjeena tuen antamiselle. Erot asiakirjojen välillä osoittavat, että sekä oppilaiden haasteista että heidän saamastaan tuesta kirjoitetaan tuen asiakirjoissa hyvin erilaisilla tavoilla, mikä ei aina tue tuen johdonmukaista toteuttamista. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pedagoginen asiakirja | |
dc.title | Oppilaiden toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoittaminen ala- ja yläkoulun oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209124536 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | toiminnanohjaus (psykologia) | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | dokumentointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |