Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorHuuhtanen, Julia
dc.date.accessioned2022-09-12T05:37:44Z
dc.date.available2022-09-12T05:37:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83190
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millä tavoin toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoitetaan pedagogisissa asiakirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui perusopetuksessa laadituista oppimisen ja koulun-käynnin tuen asiakirjoista (N=88) eli oppimissuunnitelmista ja henkilökohtaisista opetuksen järjestämistä koskevista suunnitelmista (HOJKS). Aineiston analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa löydettiin neljä tapaa, joilla toiminnanohjauksen haasteista kirjoitettiin: kontekstuaaliset kuvaukset, diagnostiset kuvaukset, haasteiden pysyvyyttä korostavat kuvaukset ja kehitykselliset kuvaukset. Toiminnanohjauksen haasteisiin suunniteltiin puolestaan vastattavan opetusmenetelmien kehittämisellä, oppimisympäristön muokkaamisella, taitojen kuntouttavalla harjoittelulla, lapsen tarpeiden mukaisella joustamisella, tarjoamalla psyykkistä tukea sekä ohjaamalla käyttäytymistä. Asiakirjat erosivat toisistaan sekä haasteiden kuvaustapojen että suunnitellun tuen suhteen. Toiminnanohjauksen haasteet vaikuttavat oppilaiden koulunkäyntiin ja koulun ulkopuoliseen elämään monin tavoin, joten oikeanlainen tukeminen niissä on tärkeää. Asiakirjan tulee ensisijaisesti kuvata tukea eikä oppilasta tai hänen haasteitaan. Tuki tulee kirjata asiakirjoihin siten, että niitä on mahdollista käyttää ohjeena tuen antamiselle. Erot asiakirjojen välillä osoittavat, että sekä oppilaiden haasteista että heidän saamastaan tuesta kirjoitetaan tuen asiakirjoissa hyvin erilaisilla tavoilla, mikä ei aina tue tuen johdonmukaista toteuttamista.fi
dc.format.extent43
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpedagoginen asiakirja
dc.titleOppilaiden toiminnanohjauksen haasteista ja niihin vastaamisesta kirjoittaminen ala- ja yläkoulun oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209124536
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoiminnanohjaus (psykologia)
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysodokumentointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot