Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorKoski, Tuuli
dc.date.accessioned2022-06-27T09:33:48Z
dc.date.available2022-06-27T09:33:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82038
dc.description.abstractKirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa opetuksessa voidaan hyödyntää. Opetussuunnitelmasta on kerätty proteiineihin ja integrointiin liittyviä kokonaisuuksia sekä esitetty mahdollisuuksia proteiinien käyttämiselle teemana. Lopuksi on perehdytty tarkemmin integroinnin mahdollisuuksiin, erilaisiin tapoihin toteuttaa integraatiota sekä integroinnin hyötyihin ja haittoihin. Integroimalla kemian ja biologian sekä mahdollisesti myös muiden aineiden opetusta proteiineja käsiteltäessä on mahdollista tarjota opiskelijoille kokonaisvaltaisempi kuva proteiineista ja niiden toiminnasta. Samalla voidaan hyödyntää myös useita erilaisia aktivoivia opetusmenetelmiä. Integroinnista on paljon hyötyä niin opettajille kuin opiskelijoillekin, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Suurin osa integroinnin haasteista liittyy kuitenkin resurssien puutteeseen, mikä olisi helposti korjattavissa. Kokeellisessa osassa haastateltiin kolmea kemian tai biologian opettajaa. Haastattelututkimuksessa selvitettiin heidän käsityksensä proteiinien opetuksesta, heidän käyttämistään opetusmenetelmistä kuin integroinnistakin. Heidän vastauksensa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa etsittiin erityisesti tietoa siitä, mitä lukiolaisen olisi hyvä proteiineista osata, miten hyvin integrointi toimii proteiinien opetuksessa ja voitaisiinko integrointia jotenkin lisätä. Haastatellut olivat samoilla linjoilla opetussuunnitelman kanssa siitä, mitä proteiineista pitäisi osata. Integrointia opettajat yleisesti pitivät hyvänä ja toimivana asiana, mutta he huomasivat integroinnin toteuttamisessa myös haasteita niin oppilaiden kuin itsensäkin näkökulmasta. Haastateltavien mielestä integrointia pitäisi lisätä, mutta se vaatisi lisää resursseja sekä täydennyskoulutusta. Myös oppimateriaali voisi toimia integroinnin lisäämisessä, mutta sen tuottaminen vaatisi resursseja ja laajempaa pohdintaa sopivan tyyppisestä materiaalista.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleProteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206273642
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoimmuunijärjestelmä
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoproteiinit
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysointegroitu opetus
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysooppiaineet
dc.subject.ysobiologia
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot