Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi keskityn kuvailemaan, millaisia työskentelytapoja oppiaineintegraation toteutuminen vaatii opettajalta. Tutkin aihetta, koska olen kiinnostunut oppiaineiden yhdistämisen tuomista mahdollisuuksista jokapäiväisessä koulutyöskentelyssä. Selvitän myös, miksi oppiaineintegraation käyttö on tärkeä aihe uusien tutkimuksien valossa.
Tutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jonka tuloksina löysin useita eri tapoja toteuttaa musiikin integraatiota alakoulussa käytännön tasolla. Musiikin oppiaineintegraatiolla on useita eri hyötyjä oppilaan motivaation, oppimisen mielekkyyden ja spontaanin ilon kokemisen kannalta. Lisäksi integraatio toistuu läpi opetussuunnitelman ja siihen on useita viittauksia musiikin sisällöissä ja laaja-alaisissa tavoitteissa. Kuitenkin integraation toteutuminen edellyttää opettajalta joustavuutta, luovuutta ja pitkäjänteisyyttä.
Jatkotutkimuksen tekeminen aiheesta on tärkeää, sillä oppiaineintegraatio on saanut yhä enemmän huomiota 2014 vuonna tulleen opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Tutkimuksen voisi toteuttaa haastattelututkimuksena, jossa selvitetään opettajan tai oppilaiden kokemuksia käytännön oppiaineintegraation toteutumisesta ja sen mielekkyydestä koulumaailmassa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [3999]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikin integrointi taito- ja taideaineisiin luokkien 1-4 opetuksessa : "ei mahdollisuus, vaan arkipäivää"
Lindén, Sonja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää musiikin merkitystä ja käyttötapoja taito- ja taideaineiden opetuksessa peruskoulun luokilla 1–4. Lisäksi tehtävänä on kartoittaa minkälainen merkitys opettajankoulutuksella, ... -
Musiikin historian opettaminen Hyvinkään peruskoulujen alaluokilla
Mönkkönen, Konsta (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä menetelmillä musiikinhistoriaa opetetaan peruskoulun alaluokilla. Tutkimuksessani hain vastausta kahteen kysymykseen: (i) Millaista on länsimaisen taidemusiikin ... -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ... -
Ohjelmoinnillinen ajattelu laaja-alaisessa oppimisessa
Roos, Susanne; Hilpinen, Markku; Fagerlund, Janne (FCLab.fi; eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2022) -
Musiikin luova tuottaminen peruskoulussa
Lightfoot, Henry (2019)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin luovaa tuottamista ja sen esiintymistä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tutkielmani avulla kartoitan musiikin luovan tuottamisen eri muotoja ja toteutustapoja. Vaikka ...