University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Marttala, Lauri
Date
2017
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa havaittuihin puutteisiin ja ongelmiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä uusia sisältöjä POPS14 tuo tietotekniikan opetukseen sekä kuinka noiden sisältöjen opetus toteutuu koulujen arjessa. Tutkimuksessa tunnistettiin tyypilliset ja yleisesti käytössä olevat TVT:n opetusmenetelmät ja niitä pyrittiin kuvailemaan laadullisen tutkimuksen keinoin. Tavoitteeseen päästiin lähinnä Opetushallituksen julkaisuihin kohdistuneen kirjallisuuskatsauksen, Keski-Suomen peruskoulujen rehtoreille suunnatun kyselytutkimuksen sekä eräässä alakoulussa suoritetun havainnointitutkimuksen kautta. Tutkimuksen keskeiset löydökset liittyvät integrointiopetuksen piirteisiin, opetuskäytössä oleviin laitteisiin ja ohjelmiin sekä ohjelmoinnin opetuksen toteuttamiseen. Löydöksistä tehtyjä johtopäätöksiä ovat esimerkiksi: 1. integrointiopetuksen opettajalähtöisyys ja yleistyminen TVT-opetuksen tärkeimpänä tai joskus jopa ainoana muotona, 2. integrointiopetuksesta ja yleisestä teknologisesta kehityksestä johtuen TVT-opetuksen painottuminen mobiililaitteilla tapahtuvaksi ja 3. ohjelmointiopetuksen toteutuminen alakouluissa pääasiallisesti omana sisältönään ilman integrointia sekä painottuen valmiisiin opetusmateriaaleihin. ...
 
The realisation of nationwide educational content of information technology in Central-Finland’s primary school teaching practices. The study originated from interest towards the new National core curriculum. The national curriculum from 2014 was set to answer the perceived deficiencies and problems especially in ICT primary school education. The aim of the study was to find out what new content the national curriculum brings to ICT education and how schools have realized teaching those contents. The study identified typical and common ICT teaching methods and those where then described by using qualitative research methods. The aim of the study was reached mainly by doing a literature review of National board of education publications, organizing a survey study for headmasters in Central Finland and concluding an observa-tion study in a certain elementary school. The central findings of the study were related to integration teaching, ICT teaching devices and programs as well as to the realization of teaching programming. Conclusions from these findings include: 1. integration teaching becoming the sole method for ICT teaching and the teacher centered approach of integration teaching, 2. emphasizing mobile devices in ICT teaching results from the prevalence of integration teaching method and general technological advances in recent years and 3. teaching programming in elementary schools mainly as its own content without integration, using third party teaching materials in teaching of programming. ...
 
Keywords
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet POPS14 national curriculum local curricula computer science information and communication technology teaching integration programming mobile devices observation survey literary review Kyselytutkimus opetussuunnitelmat perusopetus tietotekniikka tieto- ja viestintätekniikka ohjelmointi oppisisällöt integroitu opetus opetusmenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711234351

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016 

    Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)
    Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ...
  • Suomen perusopetus ja kasvatuksen teknologisoituminen : teknologisoituva paradigma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 

    Hagman, Susanna (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää teknologisoituvan paradigman viitteitä Suomen ajankohtaisesta perusopetuksesta kansallisen suunnitelman perusteella ja pohtia kasvatusalan ammattilaisten työhön vaikuttavia ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä : oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen 

    Meriranta, Kirsi (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat ...
  • Kieli kasvattajana äidinkielen opetuksessa Venäjällä 

    Kynkäänniemi, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmajärjestelmän toimivuus : puheenvuoroja sekä arviointi- ja tutkimustuloksia 

    Korkeakoski, Esko; Siekkinen, Taru (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre