University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Proteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa

Thumbnail
View/Open
2.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koski, Tuuli
Date
2022
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa opetuksessa voidaan hyödyntää. Opetussuunnitelmasta on kerätty proteiineihin ja integrointiin liittyviä kokonaisuuksia sekä esitetty mahdollisuuksia proteiinien käyttämiselle teemana. Lopuksi on perehdytty tarkemmin integroinnin mahdollisuuksiin, erilaisiin tapoihin toteuttaa integraatiota sekä integroinnin hyötyihin ja haittoihin. Integroimalla kemian ja biologian sekä mahdollisesti myös muiden aineiden opetusta proteiineja käsiteltäessä on mahdollista tarjota opiskelijoille kokonaisvaltaisempi kuva proteiineista ja niiden toiminnasta. Samalla voidaan hyödyntää myös useita erilaisia aktivoivia opetusmenetelmiä. Integroinnista on paljon hyötyä niin opettajille kuin opiskelijoillekin, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Suurin osa integroinnin haasteista liittyy kuitenkin resurssien puutteeseen, mikä olisi helposti korjattavissa. Kokeellisessa osassa haastateltiin kolmea kemian tai biologian opettajaa. Haastattelututkimuksessa selvitettiin heidän käsityksensä proteiinien opetuksesta, heidän käyttämistään opetusmenetelmistä kuin integroinnistakin. Heidän vastauksensa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa etsittiin erityisesti tietoa siitä, mitä lukiolaisen olisi hyvä proteiineista osata, miten hyvin integrointi toimii proteiinien opetuksessa ja voitaisiinko integrointia jotenkin lisätä. Haastatellut olivat samoilla linjoilla opetussuunnitelman kanssa siitä, mitä proteiineista pitäisi osata. Integrointia opettajat yleisesti pitivät hyvänä ja toimivana asiana, mutta he huomasivat integroinnin toteuttamisessa myös haasteita niin oppilaiden kuin itsensäkin näkökulmasta. Haastateltavien mielestä integrointia pitäisi lisätä, mutta se vaatisi lisää resursseja sekä täydennyskoulutusta. Myös oppimateriaali voisi toimia integroinnin lisäämisessä, mutta sen tuottaminen vaatisi resursseja ja laajempaa pohdintaa sopivan tyyppisestä materiaalista. ...
Keywords
immuunijärjestelmä opetus proteiinit kemia opetusmenetelmät integroitu opetus integraatio oppiaineet biologia opetussuunnitelmat luonnontieteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206273642

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät 

    Herranen, Elli (2021)
    Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ...
  • Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa 

    Pöntinen, Iina (2020)
    Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ...
  • Ohjelmoinnillinen ajattelu laaja-alaisessa oppimisessa 

    Roos, Susanne; Hilpinen, Markku; Fagerlund, Janne (eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2022)
  • Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta 

    Yliannala, Heidi (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena ...
  • Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä 

    Marttala, Lauri (2017)
    Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre