Proteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa
Tekijät
Päivämäärä
2022Kirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa opetuksessa voidaan hyödyntää. Opetussuunnitelmasta on kerätty proteiineihin ja integrointiin liittyviä kokonaisuuksia sekä esitetty mahdollisuuksia proteiinien käyttämiselle teemana. Lopuksi on perehdytty tarkemmin integroinnin mahdollisuuksiin, erilaisiin tapoihin toteuttaa integraatiota sekä integroinnin hyötyihin ja haittoihin.
Integroimalla kemian ja biologian sekä mahdollisesti myös muiden aineiden opetusta proteiineja käsiteltäessä on mahdollista tarjota opiskelijoille kokonaisvaltaisempi kuva proteiineista ja niiden toiminnasta. Samalla voidaan hyödyntää myös useita erilaisia aktivoivia opetusmenetelmiä. Integroinnista on paljon hyötyä niin opettajille kuin opiskelijoillekin, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Suurin osa integroinnin haasteista liittyy kuitenkin resurssien puutteeseen, mikä olisi helposti korjattavissa.
Kokeellisessa osassa haastateltiin kolmea kemian tai biologian opettajaa. Haastattelututkimuksessa selvitettiin heidän käsityksensä proteiinien opetuksesta, heidän käyttämistään opetusmenetelmistä kuin integroinnistakin. Heidän vastauksensa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jossa etsittiin erityisesti tietoa siitä, mitä lukiolaisen olisi hyvä proteiineista osata, miten hyvin integrointi toimii proteiinien opetuksessa ja voitaisiinko integrointia jotenkin lisätä.
Haastatellut olivat samoilla linjoilla opetussuunnitelman kanssa siitä, mitä proteiineista pitäisi osata. Integrointia opettajat yleisesti pitivät hyvänä ja toimivana asiana, mutta he huomasivat integroinnin toteuttamisessa myös haasteita niin oppilaiden kuin itsensäkin näkökulmasta. Haastateltavien mielestä integrointia pitäisi lisätä, mutta se vaatisi lisää resursseja sekä täydennyskoulutusta. Myös oppimateriaali voisi toimia integroinnin lisäämisessä, mutta sen tuottaminen vaatisi resursseja ja laajempaa pohdintaa sopivan tyyppisestä materiaalista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät
Herranen, Elli (2021)Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla ... -
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Ohjelmoinnillinen ajattelu laaja-alaisessa oppimisessa
Roos, Susanne; Hilpinen, Markku; Fagerlund, Janne (eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2022) -
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ... -
Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
Yliannala, Heidi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.