Kohti yhtenäistä käsityötä : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksesta
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opettamisesta ja sen kehittämisestä. Aineiston pohjalta lopullisiksi tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Millaisena luokanopettajaopiskelijat näkevät tulevaisuuden koulukäsityön? Millaiseksi luokanopettajaopiskelijat kokevat valmiutensa opettaa koulukäsityötä?
Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2011–2012. Tapaustutkimus kohdistui pilottikokeiluna järjestettyihin teknologiakasvatuksen, teknisen työn ja tekstiilityön yhteiskursseihin. Tutkimuksen kohteena olivat yhteiskursseille osallistuneet luokanopettajaopiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin oppimispäiväkirjoilla, teemahaastatteluilla ja oppituntien observoinnilla. Oppimispäiväkirjoja oli yhteensä 24, haastatteluihin osallistui neljä opiskelijaa ja oppitunteja observoitiin kuusi tuntia. Aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen perusteella luokanopettajaopiskelijat halusivat siirtyä opettajan mallinmukaisesta työskentelystä oppilaslähtöiseen luovuutta, innovatiivisuutta ja ongelmanratkaisua korostavaan työskentelyyn. Kurssilta saatujen positiivisten kokemusten pohjalta opetusta haluttiin viedä yhtenäisemmän käsityön suuntaan, koska sen avulla ajateltiin saavan sukupuoleen katsomatta monipuoliset perustaidot käsityön molemmista sisältöalueista. Yhtenäisen käsityön opetusta pidettiin kuitenkin haastavana ja sen toteutukseen kaivattiin lisätietoa.
Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä oli, että yhtenäinen käsityön opetus ja oppisisältöjen integrointi vaativat ennen kaikkea opetuksen kehittämisestä kiinnostuneita opettajia ja heidän välistä yhteistyötä. Lisäksi opetussuunnitelmaa ja koulutusta tulee kehittää vastaamaan opetuksen kehitystä vastaaviin tarpeisiin.
...
Muu nimeke
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia käsityön opetuksestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
Karppela, Martti (2018)Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Opettajien näkemyksiä liikunnanopettajan työnkuvasta ja yhteisopetuksesta
Julkunen, Heli (2000) -
Proteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa
Koski, Tuuli (2022)Kirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa ... -
Teknologiakasvatuksen tulevaisuus suomalaisessa perusopetuksessa : käsityön juurilta kohti uutta
Niiranen, Sonja; Rasinen, Aki (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Tämä tutkimus on osa kansainvälistä yhteistyötä, jonka tavoitteena on selvittää teknologiakasvatuksen nykyisiä ja tulevia kehityssuuntia ja siihen vaikuttavia ilmiöitä. Suomessa tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.