University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tieteen ja taiteen yhdistäminen opetusmenetelmäksi : aiheena pölyttäjät

Thumbnail
View/Open
1.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Herranen, Elli
Date
2021
Discipline
Biologian opettajankoulutusTeacher education programme in Biology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Globalisaation ja ilmastonmuutoksen vaikutuksesta maailma on suuressa muutoksessa. Kouluopetuksen on pystyttävä vastaamaan tähän muutokseen, jotta myös tuleviin haasteisiin löytyy osaajia. Yhtenä ratkaisuna voisi olla taiteen tuoman luovuuden lisääminen esimerkiksi luonnontieteiden opetuksessa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 2-luokkalaisten asenteiden ja tietämyksen välistä yhteyttä taidetta ja tiedettä sisältävän opetuskokonaisuuden jälkeen, jossa käsiteltiin pölyttäjiä ja niiden merkitystä. Lisäksi selvitettiin mitä uutta oppilaat kokivat oppineensa pölyttäjistä. Myös luokkien opettajien mielipiteitä kartoitettiin projektin toimivuudesta ja uuden opetussuunnitelman mukaisuudesta. Opetuskokonaisuus koostui ennakkomateriaalista ja tutkijoiden tekemästä kouluvierailusta. Kouluvierailu sisälsi 45 minuutin toiminnallisen opetustuokion sekä 60 minuuttia tanssillisen luovan liikkeen työpajan. Kouluvierailuihin osallistui 12 koululuokkaa, joista viisi vastasi sähköiseen kyselyyn. Opettajista kymmenen vastasi kyselyyn. Tulosten mukaan tietämyksen ja kiinnostuksen välinen riippuvuus oli tapauskohtaista ja vähäistä. Pääsääntöisesti oppilaat kuitenkin pitivät tapahtumaa ja sen aihetta mielenkiintoisena. Oppilaat myös kokivat oppineensa uusia asioita pölyttäjistä tapahtuman aikana. Opittuja asioita olivat muun muassa mehiläistanssi, pölyttäjien tärkeys ja toiminta pölyttäjinä. Opettajien mielestä tapahtuma oli uuden opetussuunnitelman mukainen ja auttoi monikanavaisuudellaan oppilaita ymmärtämään pölyttäjien tärkeyttä ja elintapoja. Kouluopetuksessa olisi syytä kiinnittää enemmän huomiota valittuihin opetustapoihin ja lisätä etenkin taiteellisia keinoja. Nämä keinot voisivat kehollisuudellaan ja luovuudellaan lisätä oppilaiden tarttumapintaa vaikeisiin aiheisiin ja parantaa oppimistuloksia. ...
 
Globalisation and climate change are causing a significant change on Earth. Education should be able to react to this alteration as there is a need for a variety of new kinds of professionals in the future. Addition of creativity brought by Arts in teaching natural sciences could be one solution. The aim of this study was to examine the relation between of attitude and knowledge of 8-year-old pupils after a lesson about pollinators and their meaning in the nature. This lesson combined Science and Arts as a teaching method. In addition, the aim was to find out which new things pupils felt they have learnt about pollinators during the lesson. Teachers’ opinions about usability and adaptiveness to the new curriculum of this lesson project were also surveyed. This lesson project consisted of prematerial and school visits done by researchers. The school visit included a 45-minute activating teaching lesson and a 60-minute dance-like creative motional workshop. 12 classes took part in the school visits, five of them answered to the online survey. Ten of the teachers answered to the survey. According to the results, the correlation between attitude and knowledge was occasional and quite weak Most of the pupils found the project and its topic interesting. Pupils also felt that they learnt new information about pollinators during the lesson project. Examples of things they learnt were the ”Bee dance”, the importance of pollinators and the pollinators’ role in pollination in general. Teachers found the project was compliant with the new curriculum and it assisted pupils to understand the importance of pollinators and their life cycle with multichannel methods. Based on this study it can be concluded that more attention should be paid teaching methods and artful methods should especially be added in school teaching methods. These methods could increase the understanding of challenging subjects and improve the learning results of pupils with motionality and creativity. ...
 
Keywords
opetuskokonaisuus biologia taidekasvatus tiedekasvatus opetus opetusmenetelmät opetussuunnitelmat taide oppiminen luonnontieteet tiede pölyttäjät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201181148

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opiskelumotivaation ja opetusmenetelmien yhteys 9-luokkalaisten oppimistuloksiin : aiheena ihmisen aistit 

    Rainero, Jemina (2022)
    Perusopetuksen resurssien niukkuus asettaa opettajille haasteita laadukkaan, innostavan ja oppimista aikaansaavan opetuksen mahdollistamiseksi oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ...
  • Proteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa 

    Koski, Tuuli (2022)
    Kirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa ...
  • "Mä vaan tykkään jos tutkitaan eri asioita ja mä innostun niistä kaikista" : lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta 

    Laakso, Terhi (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten käsityksiä ja kokemuksia päiväkodissa toteutetusta STEAM-toiminnasta. STEAM-pedagogiikka on uusi oppimismenetelmä, jossa integroidaan tieteen, teknologian, taiteen ja ...
  • Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa 

    Virkkula, Otto (2017)
    STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan ...
  • Oppikirjat lintujen lajintuntemuksen opettamisen välineinä peruskoulussa 

    Parikka, Tommi (2018)
    Lapset ja nuoret tuntevat lähiympäristönsä tavallisia eläin- ja kasvilajeja huonosti, ja suurin osa niitä koskevasta tiedosta saadaan muualta kuin koulusta. Perusopetuksen toteutusta Suomessa säätelevien opetussuunnitelman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre