Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the
student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a survey conducted by
means of a questionnaire, recorded video footage of lessons given by three violin teachers, and a total of eight interviews with these teachers and their students. The data was analyzed using both quantitative and qualitative methods.
The study reveals that the most important motivation factor is the sense of
relatedness of the pupil. The key factor is a close relationship between the pupil
and the teacher, which allows the teacher to engage the pupil in the learning
process. Especially in the early stages of music instruction, it is important that
the parents support their child and take responsibility for the pupil’s practicing.
In adolescence, the musical peer group replaces the parents as a motivational
source.
Other motivation factors are assigning the pupil pleasant and attainable
repertoire and practice tasks as well as sustaining the pupil’s sense of competence. The teacher’s teaching skills, effective teaching methods and encouraging
but specified feedback increase the pupil’s feeling of competence. The student’s
sense of autonomy is not a relevant or necessary factor in this study.
The youth in Central Ostrobothnia have quite a conservative musical taste.
An exceptional force in Ostrobothnian music schools are the Conservative
Laestadian girls. These girls are talented and conscientious students, but their
self-criticism is high and their sense of autonomy low. Additionally, they have a
negative attitude towards continuing to play their instrument in the future.
...
Muu nimeke
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-PohjanmaallaJulkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-7011-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
learning motivation self-determination theory teacher-pupil interaction violin teaching taiteen perusopetus viulu soittaminen opetus opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus soitonopettajat oppilaat vaikutukset oppiminen opiskelumotivaatio musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset motivaatio Keski-Pohjanmaa
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3578]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
Bartusch, Alexandra (2019)Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus liikunnan etäopetuksessa covid-19-pandemian aikana
Ek, Eino; Eerola, Anna (2023)Keväällä 2020 suomalaisessa koulujärjestelmässä siirryttiin etäopetukseen koronaviruspandemian vuoksi. Koska Suomessa ei ole aiemmin järjestetty laajamittaista liikunnan etäopetusta, on sen tutkiminen aiheellista. Tässä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.