Show simple item record

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.advisorTunkkari, Mari
dc.contributor.authorKukkola, Aliisa
dc.contributor.authorMäyry, Annukka
dc.date.accessioned2022-06-20T11:19:11Z
dc.date.available2022-06-20T11:19:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81898
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, muuntaako sosioekonominen asema psykologisen joustavuuden ja identiteetin kehityksen välisiä yhteyksiä. Psykologista joustavuutta mitattiin AFQ-8 (Avoidance and Fusion Questionnaire) -itsearviointimenetelmällä (Greco, Lambert, & Baer, 2008). Identiteetin ulottuvuuksia (etsiminen, sitoutuminen, samaistuminen, uudelleenharkinta ja murehtiva etsiminen) tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale –mittarin (Luyckx, Goossens, Soener, & Beyers, 2008) suomennetulla versiolla. Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 885) kyselyvastauksista 9. luokan syksyllä, toisen asteen 1. vuoden keväällä ja toisen asteen 3. vuoden syksyllä. Sosioekonomista asemaa tarkasteltiin korkeimmin koulutetun vanhemman koulutustason avulla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuorilla oli psykologista joustavuutta, sitä enemmän heillä oli identiteetin etsimistä sekä siihen sitoutumista ja samaistumista, ja sitä vähemmän identiteetin uudelleenharkintaa ja murehtivaa etsimistä. Lisäksi, mitä korkeammasta sosioekonomisesta asemasta nuori oli, sitä enemmän hänellä oli identiteetin etsimistä ja uudelleenharkintaa. Joustavuuden ja identiteettiin sitoutumisen ja joustavuuden ja identiteettiin samaistumisen välinen yhteys oli lisäksi voimakkaampi nuorilla, jotka olivat korkeasta sosioekonomisesta asemasta, verrattuna nuoriin, jotka olivat matalasta sosioekonomisesta asemasta. Tutkimus osoitti, että psykologinen joustavuus ja identiteetin kehitys linkittyvät kiinteästi yhteen. Identiteetin myönteisen kehityksen mahdollistamiseksi nuorten psykologista joustavuutta on tärkeää tukea, esimerkiksi kriittisten koulusiirtymien yhteydessä. Tutkimus osoitti myös tarpeen kohdistaa matalasta sosioekonomisesta asemasta tuleville nuorille erilaisia yhteiskunnan tukitoimia, kuten kouluttautumisen ja harrastamisen taloudellista tukemista sekä ohjauksen ja keskusteluavun lisäämistä. Tukitoimet voivat auttaa nuoria tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja arvioimaan tekemiään valintojaan uudelleen ja siten edistää identiteetin myönteistä kehitystä.fi
dc.format.extent53
dc.language.isofi
dc.subject.otheridentiteetin kehitys
dc.subject.otherpsykologinen joustavuus
dc.subject.otherkoulusiirtymä
dc.titlePsykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206203506
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysososioekonominen asema
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysososioekonomiset tekijät
dc.subject.ysososiaalinen tausta
dc.subject.ysonuoruus
dc.subject.ysokehitys
dc.subject.ysopsykologia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record