Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko seurustelusuhteilla yhteyttä varhaisnuorten oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen heidän siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tutkimus toteutettiin osana isompaa, Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimusprojektia. Tutkimuksen aineisto (n = 848) koostui kahden keskisuomalaisen kunnan koulujen oppilaista, joita tutkittiin kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan syksyn ja seitsemännen luokan kevään mittauksia, jolloin nuoret täyttivät kyselyn koskien seurusteluaan ja oppimismotivaationsa eri puolia (täysin sisäinen motivaatio, identifioitunut motivaatio, sisäänpäin kääntynyt ulkoinen motivaatio ja täysin ulkoinen motivaatio sekä amotivaatio). Tutkimuskysymyksiin vastattiin ristiintaulukoinnin, riippumattomien otosten t-testin ja toistettujen mittausten varianssianalyysin avulla. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelman versiolla 24.
Tulokset osoittivat, että 8,5 % nuorista seurusteli kuudennella luokalla ja 9 % nuorista seurusteli seitsemännellä luokalla. Riippumattomien otosten t-testit osoittivat, että kuudennella luokalla seurustelevat ja ei-seurustelevat nuoret eivät eronneet toisistaan oppimismotivaation suhteen. Sen sijaan seitsemännen luokalla seurustelevat nuoret raportoivat vähemmän identifioitunutta motivaatiota ja enemmän amotivaatiota ei-seurusteleviin nuoriin verrattuna. Toistettujen mittausten varianssianalyysit osoittivat edelleen, että nuorten sisäinen motivaatio, identifioitunut motivaatio ja sisäänpäin kääntynyt ulkoinen motivaatio vähenivät kuudennelta seitsemännelle luokalle. Sen sijaan täysin ulkoisessa motivaatiossa ja amotivaatiossa ei tapahtunut muutoksia siirtymän aikana. Kuudennen luokan seurustelu ei myöskään ennustanut oppimismotivaation kehitystä minkään motivaation muodon kohdalla. Sen sijaan identifioitunut motivaatio väheni ja amotivaatio lisääntyi kuudennelta seitsemännelle luokalle niillä nuorilla, jotka seurustelivat seitsemännellä luokalla.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että vaikka sisäinen oppimismotivaatio näyttäisi laskevan kaikilla nuorilla koulusiirtymässä, seurustelivat tai eivät, amotivaatiota oli enemmän seitsemännellä luokalla seurustelevilla. Tutkimusta tarvitaan kuitenkin lisää, sillä aineistossa seurustelevien nuorten osuus oli melko pieni, jotta tuloksia voitaisiin yleistää tarkemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ruotsalainen, Jenni (2009)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ... -
Oppilaiden liikunnan ja muiden oppiaineiden arvostusten muutokset alakoulusta yläkouluun
Palviainen, Janne (2008) -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.