Masennusoireilun yhteydet identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Identiteetin muodostaminen tulee nuoruudessa aikaisempaa tärkeämmäksi ja nuoruudessa yleistyvä psyykkinen oireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen negatiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko nuorten kokemalla masennusoireilulla yhteyttä identiteetin kehityksen eri ulottuvuuksiin (sitoutuminen, etsintä, uudelleenharkinta, samaistuminen, murehtiva etsintä). Tutkimus toteutettiin osana TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin - tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui identiteettiä ja masennusoireilua koskeviin kyselyihin yhdeksännellä luokalla vastanneista nuorista (N = 877). Nuoret vastasivat identiteettiä koskevaan kyselyyn viidellä eri mittapisteellä yhdeksännen luokan ja toisen asteen kolmannen luokan välillä. Identiteetin ulottuvuuksissa tapahtuvia muutoksia tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale (DIDS) –mittarilla. Vastaavasti masennusoireilua mitattiin yhdellä mittapisteellä yhdeksännen luokan syksyllä Depression Scale (DEPS) –mittaria hyödyntäen.
Tulokset osoittivat, että kaikissa identiteetin ulottuvuuksissa tapahtui tilastollisesti merkitsevää muutosta yhdeksännen luokan ja toisen asteen kolmannen luokan aikavälillä. Tulokset osoittivat lisäksi, että 29,1 % nuorista raportoivat kokevansa masennusoireilua ja masennusoireilun havaittiin olevan yhteydessä identiteetin ulottuvuuksista etenkin etsinnän ja samaistumisen kehitykseen. Masennusoireilevilla nuorilla identiteetin etsinnässä tapahtui kasvua toiselle asteelle siirryttäessä, kun taas toisen asteen ensimmäisen luokan kevään jälkeen identiteetin etsinnässä ei tapahtunut muutoksia. Ei-masennusoireilevilla nuorilla puolestaan identiteetin etsintä pysyi toiselle asteelle siirryttäessä suhteellisen muuttumattomana, kun taas toisen asteen ensimmäisen luokan kevään ja kolmannen luokan syksyn välillä tapahtui kasvua. Identiteetin etsintä oli masennusoireilevilla matalampaa, kuin ei-masennusoireilevilla lukuun ottamatta toisen asteen ensimmäisen luokan kevättä, jolloin eroja masennusoireiluryhmien välillä ei ollut. Identiteettiin samaistumisen osalta muutoksia tapahtui yhdeksännen luokan aikana vain masennusoireilevien ryhmässä, jossa samaistumisen taso kasvoi. Ei-masennusoireilevilla samaistuminen kääntyi laskuun toiselle asteelle siirryttäessä, kun taas masennusoireilevilla samaistuminen pysyi keskimäärin samalla tasolla. Identiteettiin samaistuminen oli matalampaa masennusoireilevilla verrattuna ei- masennusoireileviin nuoriin. Lisäksi masennusoireilevilla nuorilla havaittiin keskimäärin ei- masennusoireilevia nuoria enemmän murehtivaa etsintää, kun taas ei-masennusoireilevilla havaittiin masennusoireilevia nuoria enemmän identiteettiin sitoutumista. Tutkimus osoitti, että masennusoireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen kriittisen koulusiirtymän aikana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Kukkola, Aliisa; Mäyry, Annukka (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi ... -
Nuorten ja äitien masennusoireilun yhteys toisen asteen koulutuksen saavuttamiseen
Rissanen, Anni; Horila, Sini (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten masennusoireilun sekä äitien aikaisemman masennusoireilun (nuoren ollessa perusopetuksen 9. vuosiluokalla) vaikutuksia nuorten toisen asteen koulutuksen saavuttamiseen. Tämä pro gradu ... -
Nuorten koulutustavoitteet ja niiden yhteys kouluun kiinnittymiseen : pitkittäistutkimus yläkoulun alusta toiselle asteelle
Rinne, Mikko (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastelin, miten nuorten itselleen asettama koulutustavoite eli ylin koulutusaste, jonka nuoret suunnittelevat suorittavansa, muuttuu yläkoulun alusta toisen asteen opintojen loppuun. Tutkin myös, ... -
Vertaissuhteiden ongelmien kehittyminen, masennusoireilu ja koulutuksen keskeytymisen riski
Aittakumpu, Saana (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kokemien vertaissuhteiden ongelmien kehittymistä 6. luokalta 9. luokalle, vertaissuhteiden ongelmien kehittymisen yhteyttä masennusoireiluun toisen asteen opintojen alussa sekä ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.