Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, muuntaako sosioekonominen asema psykologisen joustavuuden ja identiteetin kehityksen välisiä yhteyksiä. Psykologista joustavuutta mitattiin AFQ-8 (Avoidance and Fusion Questionnaire) -itsearviointimenetelmällä (Greco, Lambert, & Baer, 2008). Identiteetin ulottuvuuksia (etsiminen, sitoutuminen, samaistuminen, uudelleenharkinta ja murehtiva etsiminen) tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale –mittarin (Luyckx, Goossens, Soener, & Beyers, 2008) suomennetulla versiolla. Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 885) kyselyvastauksista 9. luokan syksyllä, toisen asteen 1. vuoden keväällä ja toisen asteen 3. vuoden syksyllä. Sosioekonomista asemaa tarkasteltiin korkeimmin koulutetun vanhemman koulutustason avulla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuorilla oli psykologista joustavuutta, sitä enemmän heillä oli identiteetin etsimistä sekä siihen sitoutumista ja samaistumista, ja sitä vähemmän identiteetin uudelleenharkintaa ja murehtivaa etsimistä. Lisäksi, mitä korkeammasta sosioekonomisesta asemasta nuori oli, sitä enemmän hänellä oli identiteetin etsimistä ja uudelleenharkintaa. Joustavuuden ja identiteettiin sitoutumisen ja joustavuuden ja identiteettiin samaistumisen välinen yhteys oli lisäksi voimakkaampi nuorilla, jotka olivat korkeasta sosioekonomisesta asemasta, verrattuna nuoriin, jotka olivat matalasta sosioekonomisesta asemasta. Tutkimus osoitti, että psykologinen joustavuus ja identiteetin kehitys linkittyvät kiinteästi yhteen. Identiteetin myönteisen kehityksen mahdollistamiseksi nuorten psykologista joustavuutta on tärkeää tukea, esimerkiksi kriittisten koulusiirtymien yhteydessä. Tutkimus osoitti myös tarpeen kohdistaa matalasta sosioekonomisesta asemasta tuleville nuorille erilaisia yhteiskunnan tukitoimia, kuten kouluttautumisen ja harrastamisen taloudellista tukemista sekä ohjauksen ja keskusteluavun lisäämistä. Tukitoimet voivat auttaa nuoria tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja arvioimaan tekemiään valintojaan uudelleen ja siten edistää identiteetin myönteistä kehitystä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Masennusoireilun yhteydet identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Pitkänen, Tiia; Vehmaan-Kreula, Pinja (2022)Identiteetin muodostaminen tulee nuoruudessa aikaisempaa tärkeämmäksi ja nuoruudessa yleistyvä psyykkinen oireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen negatiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla
Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys yksinäisyyden kokemuksiin siirtymässä peruskoulusta toisen asteen opintoihin
Jormanainen, Annina; Kalttila, Kaisa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä toisen asteen opintojen alussa koettuihin yksinäisyyden kokemuksiin. Lisäksi selvitettiin ystävyyssuhteen laadun ... -
Early Skills as Predictors for Later Educational Outcome in Mathematics and Science in Finland and Sweden : A Further Analysis on TIMSS 2015 Data
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Vettenranta, Jouni (Springer, 2022)Family-related factors, like parent’s educational level, expectations and socio-economic variables have a significant impact on students’ educational outcomes. In this study our aim is to examine how parental attitudes and ... -
Sosioekonomisen aseman yhteys 6–18-vuotiaiden ylipainoisten ja lihavien lasten elämäntapainterventioiden tehokkuuteen
Suortamo, Sannakaisa (2023)Lihavuus on kasvava maailmanlaajuinen ongelma, jonka perimmäisenä syynä ovat energiatasapainon häiriöt; energiaa saadaan enemmän kuin sitä kulutetaan. Negatiiviset muutokset energiatasapainoon liittyvissä tekijöissä johtuvat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.