Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, muuntaako sosioekonominen asema psykologisen joustavuuden ja identiteetin kehityksen välisiä yhteyksiä. Psykologista joustavuutta mitattiin AFQ-8 (Avoidance and Fusion Questionnaire) -itsearviointimenetelmällä (Greco, Lambert, & Baer, 2008). Identiteetin ulottuvuuksia (etsiminen, sitoutuminen, samaistuminen, uudelleenharkinta ja murehtiva etsiminen) tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale –mittarin (Luyckx, Goossens, Soener, & Beyers, 2008) suomennetulla versiolla. Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 885) kyselyvastauksista 9. luokan syksyllä, toisen asteen 1. vuoden keväällä ja toisen asteen 3. vuoden syksyllä. Sosioekonomista asemaa tarkasteltiin korkeimmin koulutetun vanhemman koulutustason avulla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuorilla oli psykologista joustavuutta, sitä enemmän heillä oli identiteetin etsimistä sekä siihen sitoutumista ja samaistumista, ja sitä vähemmän identiteetin uudelleenharkintaa ja murehtivaa etsimistä. Lisäksi, mitä korkeammasta sosioekonomisesta asemasta nuori oli, sitä enemmän hänellä oli identiteetin etsimistä ja uudelleenharkintaa. Joustavuuden ja identiteettiin sitoutumisen ja joustavuuden ja identiteettiin samaistumisen välinen yhteys oli lisäksi voimakkaampi nuorilla, jotka olivat korkeasta sosioekonomisesta asemasta, verrattuna nuoriin, jotka olivat matalasta sosioekonomisesta asemasta. Tutkimus osoitti, että psykologinen joustavuus ja identiteetin kehitys linkittyvät kiinteästi yhteen. Identiteetin myönteisen kehityksen mahdollistamiseksi nuorten psykologista joustavuutta on tärkeää tukea, esimerkiksi kriittisten koulusiirtymien yhteydessä. Tutkimus osoitti myös tarpeen kohdistaa matalasta sosioekonomisesta asemasta tuleville nuorille erilaisia yhteiskunnan tukitoimia, kuten kouluttautumisen ja harrastamisen taloudellista tukemista sekä ohjauksen ja keskusteluavun lisäämistä. Tukitoimet voivat auttaa nuoria tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja arvioimaan tekemiään valintojaan uudelleen ja siten edistää identiteetin myönteistä kehitystä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29562]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Masennusoireilun yhteydet identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
Pitkänen, Tiia; Vehmaan-Kreula, Pinja (2022)Identiteetin muodostaminen tulee nuoruudessa aikaisempaa tärkeämmäksi ja nuoruudessa yleistyvä psyykkinen oireilu voi vaikuttaa nuorten identiteetin kehitykseen negatiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla
Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys yksinäisyyden kokemuksiin siirtymässä peruskoulusta toisen asteen opintoihin
Jormanainen, Annina; Kalttila, Kaisa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä toisen asteen opintojen alussa koettuihin yksinäisyyden kokemuksiin. Lisäksi selvitettiin ystävyyssuhteen laadun ... -
Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
Schwartz, Katri (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty ... -
Alakoulusta yläkouluun siirtyvien varhaisnuorten seurustelusuhteiden yhteys oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen
Ala-Keturi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko seurustelusuhteilla yhteyttä varhaisnuorten oppimismotivaatioon ja sen kehitykseen heidän siirtyessä alakoulusta yläkouluun. Tutkimus toteutettiin osana isompaa, Suomen Akatemian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.