Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty tutkimusaineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n toteuttamaa Hyvä olla -hanketta.
Aikaisemmat tutkimukset viittaavat, että psykologinen joustavuus on opeteltavissa oleva taito, mikä tukee yleistä hyvinvointia ja lievittää pahoinvointia. Myös tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että alhainen psykologinen joustavuus on yhteydessä korkeampaan psykososiaaliseen oireiluun ja kiusaamiskokemuksiin jo hyvin nuorella iällä. Suurimmalla osalla lapsista oli hyvät psykologisen joustavuuden taidot ja vähän kiusaamiskokemuksia. Lasten psykososiaalinen hyvinvointi oli normaalilla tasolla. Alakoululaiset eivät kuitenkaan olleet yhtenäinen ryhmä ja osa lapsista voi myös huonosti. Pojilla oli enemmän psykososiaalista oireilua ja kiusatuksi tulemisen kokemuksia. 1.-luokkalaisilla oli alhaisin psykologinen joustamattavuus, he oireilivat psykososiaalisesti eniten ja heillä oli eniten kiusaamiskokemuksia. Psykologinen joustavuus oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä psykososiaaliseen oireiluun (r=0,47) ja myös kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,30). Psykososiaalinen oireilu oli tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä niin kiusatuksi tulemisen kokemukseen (r=-0,36) kuin muiden kiusaamiseen (r=-0,33). Sukupuoli muunsi psykologisen joustavuuden, psykososiaalisen oireilun ja kiusaamisen välistä yhteyttä siten, että ainoastaan tytöillä muuttujien välinen yhteys oli tilastollisesti merkitsevä.
Tämän tutkielman tulokset antoivat viitteitä siitä, että psykologisen joustavuuden taitojen lisääminen saattaa olla erityisen tärkeää jo alakoulun ensimmäisillä luokka-asteilla ja että tytöt saattavat hyötyä poikia enemmän psykologisen joustavuuden taidoista psykososiaalisen oireilun ja kiusaamiskokemusten näkökulmasta. Tulevaisuudessa olisi tärkeä tutkia lisää psykologisen joustavuuden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä, mekanismeja, riskiryhmiä jo lapsuudessa sekä lasten psykologisten joustavuustaitojen vaikutusta hyvinvoinnin kehitykseen myöhemmin elämässä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
Kerkelä, Arimo; Manninen, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin ... -
Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla
Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ... -
Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
Herrala, Anna; Luoma, Heidi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjaisen opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen pyrkivän Opiskelijan kompassi –tuetun verkkointervention vaikutuksia yliopisto-opiskelijoiden ... -
Magis – A magical adventure : Using a mobile game to deliver an ACT intervention for elementary schoolchildren in classroom settings
Keinonen, Katariina; Lappalainen, Päivi; Kotamäki-Viinikka, Susanna; Lappalainen, Raimo (Elsevier, 2023)Studies of the effects of the COVID-19 pandemic have shown that this health emergency has affected especially young people. Supporting the well-being of children is thus particularly urgent. However, the high prevalence ... -
Psykologisen joustavuuden ydinprosessien kokemukselliset muutokset työuupumusintervention aikana
Wargelin, Elisa Maria (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli psykologisen joustavuuden ydinprosessien kokemusten ja muutosten laadullinen tarkastelu mindfulness-pohjaisen työuupumusintervention aikana. Tutkimuksessa käytetty aineisto koottiin osana ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.