”Yks ajetaan nurkkaan ja sit kaikki vaa osottelee sormella, et sinä olet paha ihminen” : sosiaalisen median vaikuttajiin kohdistuva ekologinen häpäiseminen ja syyllistäminen
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten ekologinen häpäiseminen ja syyllistäminen näyttäytyy sosiaalisen median vaikuttajien kokemana ja millaisia vaikutuksia ilmiöllä on. Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys perustuu digilantismin, häpäisemisen sekä ekologisen häpäisemisen ja syyllistämisen käsitteisiin. Aineistoni koostuu yhdeksälle vaikuttajalle tekemästäni teemahaastattelusta, jotka olen analysoinut teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Analyysini jakautuu kahteen pääteemaan eli vaikuttajien kokemuksiin ekologisesta häpäisemisestä ja syyllistämisestä sekä ilmiön vaikutuksiin, joita he jäsentävät oman työnsä kautta sosiaalisessa mediassa. Kokemukset jakautuvat viiteen alateemaan eli konkreettiseen ilmentymiseen, taustalla olevaan ilmapiirin muutokseen, ristiriitoihin ja korkeisiin vaatimuksiin, kiusaamiseen ja oman käytöksen oikeutukseen sekä hyvään ja huonoon häpäisemiseen. Vaikutukset jakautuvat kolmeen alateemaan eli julkaisemiseen ja asioiden näyttämiseen, epäekologisuuden korostamattomuuteen sekä vaikuttavuuden strategioihin.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että vaikuttajien kokemana ekologinen häpäiseminen ja syyllistäminen kohdistuu monipuolisesti erilaisiin kulutustottumuksiin. Vaikka ilmiön tarkoitusperät nähdään myös hyvinä, liitetään häpäisemiseen ja syyllistämiseen korkeita vaatimuksia ja odotuksia. Monille vaikuttajille ilmiö näyttäytyy uutena tapana kiusata. Tulokset osoittavat myös, että häpäisemisellä ja syyllistämisellä on erilaisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa tehtävään työhön. Tämä liittyy keskeisesti siihen, mitä asioita vaikuttajat näyttävät omissa kanavissaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus
Heikkinen, Jaana (2024)Tämän kasvatustieteiden pro-gradututkielman tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta ja sitä, miten itseohjautuvuuden ulottuvuudet esiintyvät heidän työnsä toteuttamisessa. Tutkimuksen ...