Haavoittuvuus johtaja-alaisvuorovaikutussuhteessa
Tämän työn tavoitteena on kuvata mitä haavoittuvuus on johtaja-alaisvuorovaikutussuhteissa johtajien ja alaisten näkemysten ja kokemusten mukaan. Tavoitteeseen vastattiin neljän tutkimuskysymyksen avulla: 1) miten haavoittuvuus määritellään, 2) miten haavoittuvuus ilmenee, 3) mikä mahdollistaa tai estää haavoittuvuuden ja 4) mikä merkitys haavoittuvuudella on johtaja-alaisvuorovaikutussuhteessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla haastattelemalla sekä alaisia että johtajia eri organisaatioista. Molempien osapuolien näkemysten ja kokemusten sisällyttämisen avulla haavoittuvuudesta pystyttiin saamaan mahdollisimman monipuolisesti näkökulmia. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittavat haavoittuvuuden olevan syvällistä itsestäkertomista ja avoimuutta, tunteiden kokemista ja hyväksymistä, luottamusta, luonnollinen osa vuorovaikutussuhteita, epävarmuutta ja riittämättömyyttä sekä valtaa. Haavoittuvuus kytkeytyy oleellisesti myös luottamuksen muodostumiseen. Haavoittuvuus ilmenee johtaja-alaisvuorovaikutussuhteessa nonverbaalisesti ja tilanteisena, kuten esimerkiksi palautetta antaessa, yt-neuvotteluissa, työpaikkakiusaamisen yhteydessä sekä epävarmoissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Johtaja-alaisvuorovaikutussuhteessa haavoittuvuutta voidaan mahdollistaa kuuntelevalla, empaattisella, kunnioittavalla ja rohkaisevalla vuorovaikutuskäyttäytymisellä ja haavoittuvuuden sallivalla johtamistyylillä. Vastaavasti varautunut, ylimielinen ja epäeettinen vuorovaikutus hankaloittavat ja estävät haavoittuvuuden toteutumista. Haavoittuvuudella on oleellinen merkitys työn mielekkyyden lisääntymisessä. Puolestaan haavoittuvuuden puuttuminen tuo merkittäviä haasteita työn tekemiselle ja siinä kehittymiselle. Tämä työ tarkastelee haavoittuvuutta itsenäisenä ilmiönä ja laajentaa sen käsittelyä työelämän vuorovaikutussuhteisiin. Tämän työn tuloksilla pystytään tuomaan lisää ymmärrystä haavoittuvuudesta luonnollisena ja kaikkia koskettavana vuorovaikutusilmiönä, jonka toteutumisella on keskeinen vaikutus johtaja-alaisvuorovaikutussuhteiden laatuun ja edelleen työmotivaatioon sekä työhyvinvointiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
Esihenkilö-työntekijäsuhde muutoksessa : työntekijöiden kokemuksia esihenkilömuutoksesta ja organisaatioon sitoutumisesta
Halkola, Julia (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien työntekijöiden kokemuksia esihenkilö-työntekijäsuhteesta ja sen muutoksista sekä heidän sitoutumisestaan organisaatioon esihenkilömuutoksen ... -
Vertaissuhteesta johtaja-alaissuhteeksi : lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteen muutoksista
Jokinen, Hanna-Maria (2021)Tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vertaissuhteen muutoksesta johtaja-alaissuhteeksi. Tarkastelemani ilmiö oli vertaissuhteen muutos hierarkkiseksi suhteeksi. Tutkielmassa ... -
Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, Leena; Waniganayake, Manjula (MDPI AG, 2021)This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.