Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland
Halttunen, L., & Waniganayake, M. (2021). Views from the Inside : Roles of Deputy Directors in Early Childhood Education in Finland. Education Sciences, 11(11), 751. https://doi.org/10.3390/educsci11110751
Julkaistu sarjassa
Education SciencesPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 the Authors
This study explored the perceptions of deputy directors about their leadership in Early Childhood Education (ECE) centres in Finland. Our aim was to look beyond task distribution and understand how deputy directors enacted leadership with their colleagues. Six deputy directors employed in one municipality in Finland participated in this study. Interviewed individually, the participants discussed how they themselves perceived being in a leadership position and what their leadership looked like in practice. The emphasis they placed on the various relationships highlight the importance of paying attention to the relational dynamics amongst staff within a centre, taking into account both formal and informal authority. Given the increasing global interest in understanding leadership enactment within ECE centres, and its connection with quality service provision, knowledge of the positional leadership roles of deputy directors is of importance to the ECE sector. This is one of the first studies dedicated to exploring the work of ECE deputy directors.
...
Julkaisija
MDPI AGISSN Hae Julkaisufoorumista
2227-7102Asiasanat
apulaisjohtajat jaettu johtajuus early childhood leadership deputy directors pedagogical leadership johtajuus työn organisointi vuorovaikutus työelämän suhteet johtaminen väliportaan hallinto yhteistyö varhaiskasvatus työyhteisöt esihenkilötyö päätöksenteko esihenkilöt keskijohto päiväkodit pedagoginen johtaminen johtajat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101952607
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This research received no external fund.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perspectives on Leadership in Early Childhood Education and Care Centers Through Community of Practice
Heikkinen, Kirsi-Marja; Ahtiainen, Raisa; Fonsén, Elina (Sage Publications, 2022)This article investigates early childhood education and care (ECEC) leadership through the concept of community of practice (COP). The focus is on ECEC leaders’ perceptions regarding their leadership during the educational ... -
Working as early childhood centre directors and deputies : perspectives from Australia, Finland and Norway
Halttunen, Leena; Sims, Margaret; Waniganayake, Manjula; Hadley, Fay; Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Heikka, Johanna (Verlag Barbara Budrich, 2019)Tämä tutkimus, joka tarkasteli päiväkodin johtajien ja apulaisjohtajien johtajuutta, on toteutettu Australiassa, Suomessa ja Norjassa. Teoreettisesti tutkimus sijoittuu uusliberalistiseen ajatteluun, jonka Sims (2017) kuvaa ... -
Pedagogical Leadership among Directors and Deputies in Early Childhood Settings in Australia, Finland and Norway : A Summary of a Small-scale Study
Halttunen, Leena; Sims, Margaret; Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Heikka, Johanna; Waniganayake, Manjula; Hadley, Fay (Bloomsbury Academic, 2022)Pedagogical leadership in this chapter is understood as a broad concept enacted within early childhood education (ECE) centres. Involving several actors, who can vary according to the country or local context. The extent ... -
Shadowing Centre Directors as Pedagogical Leaders in Early Childhood Education Settings in Finland
Heikka, Johanna; Koivula, Merja; Hautakangas, Merja; Suhonen, Katja (Helsinki University Press, 2023)This chapter investigates the implementation of pedagogical leadership by Finnish early childhood education (ECE) centre directors. The study focuses on the key pedagogical leadership responsibilities of three centre ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.