Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRajala, Emilia
dc.date.accessioned2022-05-30T11:07:43Z
dc.date.available2022-05-30T11:07:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81353
dc.description.abstractIdentiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja identiteetin yhdeksi tutkimuksen kohteeksi: kieli-identiteetiksi. Suomessa kieli-identiteettejä on tärkeä tutkia monikielisyyden näkökulmasta, sillä Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, ja jokaisen oppilaan tulee opiskella suomen kielen lisäksi toista kotimaista kieltä, ruotsia. Tämän lisäksi jokaisen lapsen tulee opetella vähintään yhtä vierasta kieltä perusopetuksen aikana. Suurin osa lapsista valitsee tai joutuu valitsemaan englannin. Kansallinen kyselytutkimus englannin kielestä Suomessa toteutettiin vuonna 2007 ja sen tulokset julkaistiin 2009 (Leppänen et. al, 2009). Tutkimuksen mukaan huomattavan suuri osa vastaajista koki itsensä yksikieliseksi Suomen monikielisyydestä huolimatta. Tutkimus nosti esiin kysymyksen suomalaisten mahdollisesta asenteenmuutoksesta tulevaisuudessa kaikkien sukupolvien opiskeltua englantia. Siispä kieli-identiteettien lisäksi tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan lisää tietoa myös yksi-, kaksi- ja monikieliseksi identifioitumisen kysymykseen. Tässä tutkimuksessa käsitellään suomalaisessa yliopistossa englantia pääaineenaan opiskelevien opiskelijoiden kieli-identiteettejä. Kieli-identiteetit määritellään oman itsen ja kielen välisenä suhteena, jonka keskiössä ovat pätevyys, periytyvyys ja kieleen liittyvät asenteet sekä tunteet. Kieli-identiteetit nähdään moninaisina, sirpaloituneina, kontekstisidonnaisina sekä alati muuttuvina. Tämä tutkielma kartoittaa millaisia kieli-identiteettejä neljä englannin kieltä pääaineenaan opiskelevaa opiskelijaa rakentavat haastattelun aikana. Aineistoksi kerättiin lokakuussa 2021 neljä yksilöhaastattelua, joissa haastateltavilta kysyttiin muun muassa mitä kieliä he osasivat, millaisia tunteita he liittivät kielten käyttämiseen ja kokevatko he itsensä yksi-, kaksi- vai monikieliseksi. Aineisto analysoitiin diskursiivisella menetelmällä etsien yhteisiä teemoja. Tulosten perusteella haastateltavilla on vahva kieli-identiteetti englannin kieleen liittyen pätevyyden näkökulmasta: opiskelijat näkivät oman kielitaitonsa vahvana ja jopa natiivitasoisena. Muiden kielten osalta kieli-identiteetteihin liittyi puutteellisen kielitaidon diskurssi, kun taas opiskelijoiden identifioitumista kaksi- tai monikielisiksi esti ahdas käsitys kaksikielisyydestä.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherlanguage identity
dc.subject.otherlanguage ideology
dc.title“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205302975
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoyksikielisyys
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysokielellinen identiteetti
dc.subject.ysososiolingvistiikka
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomonolingualism
dc.subject.ysobilingualism
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoidentity (mental objects)
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysolinguistic identity
dc.subject.ysosociolinguistics
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysoFinnish language
dc.subject.ysomultilingualism
dc.subject.ysolanguage learning
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot