Show simple item record

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorRautio, Isa
dc.date.accessioned2022-05-24T10:07:52Z
dc.date.available2022-05-24T10:07:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81263
dc.description.abstractKieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena onkin selvittää kieliahdistuksen esiintymistä suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla englannin kielen oppiaineessa. Päätavoitteena tutkimuksessa on saada selville, kuinka suurta kieliahdistuksen esiintyvyys on, mitkä tekijät vaikuttavat siihen ja onko oppilailla selviytymiskeinoja kieliahdistukseen. Koska yhdeksännellä luokalla koulumenestyksellä voi jatkokoulutukseen etenemisen myötä esiintyä lisäpaineita, on tärkeää selvittää kieliahdistuksen esiintymistä kyseisellä ikäryhmällä. Tutkimus suoritettiin kyselyllä, johon osallistui yhteensä 19 yhdeksäsluokkalaista kahdelta eri luokalta. Kysely suoritettiin netissä ja siitä saatu aineisto oli sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista. Tulokset mukailivat parinkymmenen vuoden takaista, samalla ikäryhmällä suoritettua tukimusta; yhdeksäsluokkalaiset eivät olleet kovin ahdistuneita englannin kielestä. Kieliahdistusta yleisimmin aiheuttavat tekijät olivat puhuminen sekä koetilanteet. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei oppilailla juurikaan ollut selviytymiskeinoja kieliahdistusta kohtaan. Voi kuitenkin myös olla, että englannin kielen aiheuttama ahdistus on niin pientä, ettei selviytymiskeinojen tiedostaminen ole oppilaille tarpeellista. Vaikka tutkimukseen osallistuneiden määrä oli varsin pieni, se tarjoaa jonkinlaista kuvaa kieliahdistuksen esiintymisestä suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla.fi
dc.format.extent26
dc.language.isoen
dc.subject.otherforeign language anxiety
dc.subject.otherFinnish secondary school
dc.subject.otherforeign language learning
dc.subject.otherEnglish subject
dc.titleForeign language anxiety among Finnish ninth grade students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242891
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysojännittäminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysoahdistus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysonervousness
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoschool children
dc.subject.ysosecond language
dc.subject.ysoanxiety


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record