Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin Härmälä (2022), mutta tutkimus on yleensä keskittynyt alempiin kouluasteisiin ja ei-kielenopiskelijoihin. Kielenopiskelijoiden tuntemuksia mahdollisesta kieliahdistuksesta on tutkittu huomattavasti vähemmän, ja tällöinkin on tutkittu erityisesti alempien asteiden opiskelijoita. Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisia tuntemuksia yliopistotason kielenopiskelijoilla on englannin kielestä ja sen puhumisesta, ja miten nämä näkyvät heidän kieliahdistuksensa tasoissa. Lisäksi tutkimuksessa painotetaan erityisesti puhuttua kieltä, ja keskitytään erityisesti sen liitännäisyyksiin kieliahdistukseen.
Tutkimus toteutettiin nettikyselyllä, jossa englannin kielen pääaineopiskelijoilta kysyttiin kysymyksiä liittyen yleiseen kieliahdistukseen sekä kielen puhumiseen ja siihen suhtautumiseen. Kysely perustui Horwitzin (1986) Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) kyselyyn, jossa vastaajille annetaan pisteitä 33 kysymyksen perusteella, jotka pisteytetään (korkeampi pistetulos=matalampi ahdistuneisuus) ja lopputuloksen mukaan heidän kieliahdistustasoaan arvioidaan. Tässä tutkimuksessa kyselyä muutettiin hieman modernisoimalla Horwitzin alkuperäisiä kysymyksiä, sekä lisäämällä joukkoon muitakin kysymyksiä. Puhutun kielen ahdistuksen tasoa mitattaessa keskityttiin vain kysymyksiin, jotka liittyivät puhutun englannin kysymyksiin, ja yleistasoa mitattaessa analysoitiin Horwitzin alkuperäiseen kyselyyn perustettuja kysymyksiä.
Tutkimuksesta selvisi, että kaiken kaikkiaan englannin kielen pääaineopiskelijoiden kieliahdistuneisuustasot ovat hyvin matalat, ja lisäksi puhutun kielen ahdistuneisuustaso (0,77) oli lähes sama Horwitzin (1986) FLCAS:n antaman yleistason kanssa (0,79), eli tämän tutkimuksen perusteella puhuttu englanti ei aiheuta ylimääräistä ahdistusta englannin kielen opiskelijoille. Tuloksista lisäksi nousi esille mahdollinen yleisesti vallitseva luokkahuoneahdistuneisuus, jonka jatkotutkimisesta tulevaisuudessa olisi suuri hyöty.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ... -
Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students
Härmälä, Jesse (2022)Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ... -
What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
Naskali, Milja (2022)Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Foreign language anxiety among English university students during English distance classes
Kiviniemi, Oona (2021)Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.