Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena onkin selvittää kieliahdistuksen esiintymistä suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla englannin kielen oppiaineessa. Päätavoitteena tutkimuksessa on saada selville, kuinka suurta kieliahdistuksen esiintyvyys on, mitkä tekijät vaikuttavat siihen ja onko oppilailla selviytymiskeinoja kieliahdistukseen. Koska yhdeksännellä luokalla koulumenestyksellä voi jatkokoulutukseen etenemisen myötä esiintyä lisäpaineita, on tärkeää selvittää kieliahdistuksen esiintymistä kyseisellä ikäryhmällä.
Tutkimus suoritettiin kyselyllä, johon osallistui yhteensä 19 yhdeksäsluokkalaista kahdelta eri luokalta. Kysely suoritettiin netissä ja siitä saatu aineisto oli sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista. Tulokset mukailivat parinkymmenen vuoden takaista, samalla ikäryhmällä suoritettua tukimusta; yhdeksäsluokkalaiset eivät olleet kovin ahdistuneita englannin kielestä. Kieliahdistusta yleisimmin aiheuttavat tekijät olivat puhuminen sekä koetilanteet. Tutkimuksessa selvisi myös, ettei oppilailla juurikaan ollut selviytymiskeinoja kieliahdistusta kohtaan. Voi kuitenkin myös olla, että englannin kielen aiheuttama ahdistus on niin pientä, ettei selviytymiskeinojen tiedostaminen ole oppilaille tarpeellista. Vaikka tutkimukseen osallistuneiden määrä oli varsin pieni, se tarjoaa jonkinlaista kuvaa kieliahdistuksen esiintymisestä suomalaisilla yhdeksäsluokkalaisilla.
...
Asiasanat
foreign language anxiety Finnish secondary school foreign language learning English subject englannin kieli kieli ja kielet kielitaito opiskelijat jännittäminen opetus oppilaat toinen kieli ahdistus English language languages language skills students nervousness teaching and instruction school children second language anxiety
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Students’ spoken English comfortability in Finnish university classrooms
Rundgren, Nico (2023)Kieliahdistus on kielenoppimiseen liittyvää ja sille ominaista ahdistusta, joka ilmenee negatiivisina tuntemuksina kielestä ja sen käytöstä. Sitä on tutkittu jo ennestään melko paljon, mm. Horwitz ja muut (1986) ja myöhemmin ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students
Härmälä, Jesse (2022)Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.