University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students

Thumbnail
View/Open
393.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Härmälä, Jesse
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä sekä fyysisiä että psyykkisiä oireita, jotka voivat haitata vieraan kielen opiskelua ja oppimista. Kieliahdistusta esiintyy esimerkiksi vieraiden kielten oppitunneilla, joilla oppilaat joutuvat osoittamaan suullista osaamistaan erilaisissa puhetilanteissa. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu jo aiemmin, aihetta ei ole tarkasteltu vielä kovinkaan paljon suomalaisessa kouluympäristössä ja erityisesti englannin kielen oppitunneilla. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet muun muassa kieliahdistuksen aiheuttajiin ja seuraamuksiin. Koska kieliahdistuksella on osoitettu olevan negatiivisia seurauksia oppilaiden motivaatioon ja opintomenestykseen, tämä maisterintutkielma selvittää, miten suomalaiset yläasteikäiset oppilaat kokevat puhutun englannin aiheuttaman kieliahdistuksen englannin kielen oppitunneilla, ja miten sitä voitaisiin heidän mielestään helpottaa. Vastauksia tähän kysymykseen etsitään oppilailta itseltään, joiden ehdotuksia kieliahdistuksen vähentämiseksi käsitellään tässä maisterintutkielmassa. Tutkielman aineisto kerättiin yhdessä suomalaisessa yhtenäiskoulussa, josta tutkimukseen osallistui 58 oppilasta luokka-asteilta seitsemän, kahdeksan ja yhdeksän. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon sisältyi 18 Likert asteikkoa hyödyntävää kysymystä sekä 9 avointa kysymystä, joihin oppilaat kirjoittivat vastauksensa vapaasti. Tutkielmassa tutkittiin, kuinka kyseiset oppilaat kokevat suullisen englannin kielen käytön vaikuttavan heidän kieliahdistukseensa. Kieliahdistusta tarkasteltiin koko oppilasryhmän sisällä sekä sukupuolen ja englannin arvosanan perusteella. Lisäksi tutkimuksessa pyydettiin oppilaita esittämään ehdotuksia, jotka vähentäisivät heidän kieliahdistustaan englannin kielen tunneilla ja tekisivät englannin kielen puhumisesta vielä entistä miellyttävämpää. Saatu aineisto analysoitiin pääasiallisesti sisällönanalyysillä. Tutkielman tulokset osoittavat, että oppilaat kokevat kieliahdistusta puhuessaan englantia englannin kielen oppitunneilla. Tytöt raportoivat kokevansa kieliahdistusta useammin kuin pojat. Sen sijaan englannin arvosana ei tuntunut vaikuttavan kokemukseen kieliahdistuksesta. Tutkielman oppilaat esittivät ehdotuksia kieliahdistuksen vähentämiseksi verrattain vähän. Oppilaiden antamia ehdotuksia olivat muun muassa oman kielitaidon parantaminen, valinnanvapauden lisääminen oppitunneilla sekä kannustavan ja positiivisen ilmapiirin luominen. ...
Keywords
foreign language anxiety puhe (puhuminen) suullinen kielitaito englannin kieli ahdistus speech (phenomena) oral language skills English language anxiety
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205122679

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2022)
    Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
  • Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students 

    Rautio, Isa (2022)
    Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
  • Students’ views on the impact of study abroad on the development of oral language skills and self-confidence 

    Elo, Vilja (2022)
    Kasvaneiden mahdollisuuksien ja globalisaation myötä vaihto-opiskelu on lisääntynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä. Vaihdossa käyminen liitetään yleensä kehittyneeseen kielitaitoon kohdekielessä, ja erityisesti kehitystä ...
  • Foreign language anxiety among English university students during English distance classes 

    Kiviniemi, Oona (2021)
    Erilaiset tunteet ovat vahvasti läsnä eri oppimistilanteissa. Ne voivat vaikuttaa oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Kielen oppimiseen liittyvää ahdistusta on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Kieliahdistus ...
  • Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views 

    Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)
    Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre