Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana Leikitään ja keskitytään (LeKe)- hanketta. LeKe-interventiossa pyritään tukemaan lasten itsesäätelytaitoja vanhempien ja lasten yhteisellä, päivittäisellä leikkimisellä.
Tämän määrällisen tutkimuksen tutkimusaineisto koostui Leikitään ja keskitytään- interventioon osallistuneiden perheiden täyttämistä taustatietolomakkeista (n=111) ja leikkipäiväkirjoista (n=5488). Tutkimuksessa selvitettiin, mitä leikkejä interventioon osallistuneet perheet leikkivät sekä erosivatko interventioon osallistuneiden 3 -, 4 -ja 5-vuotiaiden kanssa leikityt leikit toisistaan. Tarkasteltavana oli myös perheiden leikkimiseen käyttämä aika ja sen muutos intervention aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Leikitään ja keskitytään -intervention kaikkia leikkejä leikittiin ainakin jonkin verran. Perheet leikkivät mieluummin hienomotorisia ja kognitiivisia leikkejä kuten muistipeli sekä piirtäminen ja vähiten liikunnallisia leikkejä kuten tähtihyppy sekä loikkiva sammakko. Leikityt leikit eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan LeKe- interventioon osallistuneiden eri ikäisten lasten välillä. Myöskään perheiden intervention aikana leikkimiseen käyttämässä ajassa ei ollut tilastollisesti merkitsevää muutosta. Mielenkiintoista olisi jatkotutkimuksena selvittää voidaanko interventiolla pidemmällä ajanjaksolla vaikuttaa lapsen ja vanhemman väliseen leikkiin ja leikkiaikaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien ja 3–4-vuotiaiden lasten digitaalisten medioiden käytön yhteydet lasten motorisiin taitoihin ja fyysiseen aktiivisuuteen
Gustafsson, Jenny (2024)Digitalisoituminen näkyy kasvavissa määrin pienten lasten arjessa ja lapset viettävät yhä enemmän aikaa erilaisten elektronisten laitteiden äärellä. Elektronisten laitteiden käytön yhteyttä pienten lasten ... -
"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
Törnroos, Anna (2015)Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa ... -
Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
Heikintalo, Outi; Viianen, Johanna (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja ... -
Lene - leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä lastenneuvoloille
Valtonen, Riitta; Mustonen, Kirsi; Ahonen, Timo (Suomen lääkäriliitto, 2000)Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä (Lene) sisältää seulontaluonteiset tutkimukset 2,5, 3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaille. Sitä on kehitelty ja tutkittu viiden vuoden aikana lastenneurologisessa ... -
Lapsen kehityksen seuranta neuvolassa Lene-menetelmällä
Valtonen, Riitta; Ahonen, Timo; Lyytinen, Paula (Suomen lääkäriliitto, 2004)Lähtökohdat -- Kehityksen ongelmat alkavat herkästi laajeta kietoutuen mm. lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen, ja siksi tukitoimien järjestäminen jo varhain olisi tärkeää. Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arvio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.