Lene - leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä lastenneuvoloille
Valtonen, R., Mustonen, K., & Ahonen, T. (2000). Lene - leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä lastenneuvoloille. Suomen lääkärilehti, 55(9), 953-956. https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/lene-leikki-ikaisen-lapsen-neurologisen-kehityksen-arviointimenetelma-lastenneuvoloille/
Julkaistu sarjassa
Suomen lääkärilehtiPäivämäärä
2000Tekijänoikeudet
© Suomen lääkäriliitto
Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä (Lene) sisältää seulontaluonteiset tutkimukset 2,5, 3-, 4-, 5- ja 6-vuotiaille. Sitä on kehitelty ja tutkittu viiden vuoden aikana lastenneurologisessa työryhmässä. Lene seuloi kaikkiaan 8,5-15,5 % lapsista, ja 4-6-vuotiaiden tutkimusten samanaikais- sekä ennustevaliditeetti todettiin hyväksi. Terveydenhoitajien arvioiden mukaan Lene antoi tarkemman ja kokonaisvaltaisemman kuvan lapsen kehityksestä kuin aiemmat seulatutkimukset.
Julkaisija
Suomen lääkäriliittoISSN Hae Julkaisufoorumista
0039-5560Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/alkuperaistutkimukset/lene-leikki-ikaisen-lapsen-neurologisen-kehityksen-arviointimenetelma-lastenneuvoloille/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19884290
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen kehityksen seuranta neuvolassa Lene-menetelmällä
Valtonen, Riitta; Ahonen, Timo; Lyytinen, Paula (Suomen lääkäriliitto, 2004)Lähtökohdat -- Kehityksen ongelmat alkavat herkästi laajeta kietoutuen mm. lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen, ja siksi tukitoimien järjestäminen jo varhain olisi tärkeää. Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arvio ... -
Kehityksen ja oppimisen ongelmien varhainen tunnistaminen Lene-arvioinnin avulla : kehityksen ongelmien päällekkäisyys ja jatkuvuus 4-6-vuotiailla sekä ongelmien yhteys koulusuoriutumiseen
Valtonen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2009)Riitta Valtonen selvitti tutkimuksessaan, miten Lene-arviointimenetelmä toimii kehityksen ongelmien varhaisessa tunnistamisessa ja miten hyvin menetelmän avulla voidaan ennakoida koulun alkuvaiheessa esiin tulevia oppimisen ... -
Early prediction of math difficulties with the use of a neural networks model
Psyridou, Maria; Koponen, Tuire; Tolvanen, Asko; Aunola, Kaisa; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (American Psychological Association, 2024)The early prediction of math difficulties (MD) is important as it facilitates timely support. MD are multifaceted, and several factors are involved in their manifestation. This makes the accurate early prediction of MD ... -
The child's play world at home and the mother's role in the play
Ugaste, Aino (University of Jyväskylä, 2005)Aino Ugaste selvitti väitöstutkimuksessaan lapsen leikkimaailmaa kotona, äidin käsityksiä lapsen leikistä ja kehityksestä sekä äidin roolista lapsen jokapäiväisessä elämässä ja leikeissä. Ugaste tutki, leikkivätkö lapset ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.