Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
Date
2010Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja
lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia,
vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeihin ja missä
edellä mainittujen taitojen osa-alueissa arvioinnit eroavat eniten. Tutkimus liittyi osana
Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä vuonna 2007 käynnistämään
Tomera -hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto muodostui jyväskyläläisten vanhempien (n =
296) sekä päivähoitohenkilöstön (n = 176) täyttämistä kyselylomakkeista. Vanhemmat
olivat aiemmin osallistuneet lapsen varhaista kommunikaatiota ja kielen kehitystä
arvioivaan Esikko -tutkimukseen, joka alkoi lasten ollessa 6–24 kuukauden ikäisiä. Tomera
-hankkeen tutkimusotos käsittää valikoimattoman otoksen viisivuotiaista jyväskyläläisistä
lapsista. Tutkimus osoitti, että hankkeeseen osallistuneiden vanhempien ja
päivähoitohenkilöstön arvioinnit lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista erosivat toisistaan merkitsevästi. Vanhemmat näkivät pääsääntöisesti lasten sosiaaliset taidot parempina sekä toisaalta ongelmat käyttäytymisessä ja itsesäätelytaidoissa suurempina kuin päivähoitohenkilöstö. Tarkasteltaessa sosiaalisten taitojen ja itsesäätelytaitojen arviointeja tytöillä ja pojilla, havaittiin sukupuolten välillä eroja. Molemmat arvioitsijatahot raportoivat tyttöjen olevan sosiaalisesti taitavampia. Samoin molempien osapuolien arvioinneissa poikien itsesäätelytaidot näyttäytyivät pääosin heikompina kuin tyttöjen. Eniten päivähoitohenkilöstön ja vanhempien arvioinnit erosivat impulsiivisuuden ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen osalta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
Rasimus, Helena (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi ... -
Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla
Kuusisto, Ansa (2020)Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa ... -
Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Nuosmaa, Satu-Päivi (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana ... -
Miten lapsen tarkkaavuuden, keskittymisen ja toiminnanohjauksen ongelmat näkyvät viidessä eri käyttäytymisen arvioinnissa sekä vanhempien ja opettajien tulkinnoissa?
Nurmi, Meri (2017)Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella Behavioral and Emotional Rating Scale (BERS), Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ), Viivi (5-15), Home Situation Questionnaire (HSQ) ja School Situation Questionnaire ...