Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
Date
2010Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja
lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia,
vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeihin ja missä
edellä mainittujen taitojen osa-alueissa arvioinnit eroavat eniten. Tutkimus liittyi osana
Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteistyönä vuonna 2007 käynnistämään
Tomera -hankkeeseen. Tutkimuksen aineisto muodostui jyväskyläläisten vanhempien (n =
296) sekä päivähoitohenkilöstön (n = 176) täyttämistä kyselylomakkeista. Vanhemmat
olivat aiemmin osallistuneet lapsen varhaista kommunikaatiota ja kielen kehitystä
arvioivaan Esikko -tutkimukseen, joka alkoi lasten ollessa 6–24 kuukauden ikäisiä. Tomera
-hankkeen tutkimusotos käsittää valikoimattoman otoksen viisivuotiaista jyväskyläläisistä
lapsista. Tutkimus osoitti, että hankkeeseen osallistuneiden vanhempien ja
päivähoitohenkilöstön arvioinnit lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista erosivat toisistaan merkitsevästi. Vanhemmat näkivät pääsääntöisesti lasten sosiaaliset taidot parempina sekä toisaalta ongelmat käyttäytymisessä ja itsesäätelytaidoissa suurempina kuin päivähoitohenkilöstö. Tarkasteltaessa sosiaalisten taitojen ja itsesäätelytaitojen arviointeja tytöillä ja pojilla, havaittiin sukupuolten välillä eroja. Molemmat arvioitsijatahot raportoivat tyttöjen olevan sosiaalisesti taitavampia. Samoin molempien osapuolien arvioinneissa poikien itsesäätelytaidot näyttäytyivät pääosin heikompina kuin tyttöjen. Eniten päivähoitohenkilöstön ja vanhempien arvioinnit erosivat impulsiivisuuden ja ulospäin suuntautuvan ongelmakäyttäytymisen osalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29048]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempään itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen
Rasimus, Helena (2016)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin lapsen varhaisella kielen ja kommunikaation kehityksellä yhteyksiä lapsen myöhempiin, 5-vuotiaana arvioituihin itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taitoihin. Lisäksi ... -
Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla
Kuusisto, Ansa (2020)Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa ... -
Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO): Pitkittäistutkimus taaperoiästä viidennelle luokalle
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the ...