dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Nuosmaa, Satu-Päivi | |
dc.date.accessioned | 2022-05-24T09:49:23Z | |
dc.date.available | 2022-05-24T09:49:23Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81255 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana Leikitään ja keskitytään (LeKe)- hanketta. LeKe-interventiossa pyritään tukemaan lasten itsesäätelytaitoja vanhempien ja lasten yhteisellä, päivittäisellä leikkimisellä.
Tämän määrällisen tutkimuksen tutkimusaineisto koostui Leikitään ja keskitytään- interventioon osallistuneiden perheiden täyttämistä taustatietolomakkeista (n=111) ja leikkipäiväkirjoista (n=5488). Tutkimuksessa selvitettiin, mitä leikkejä interventioon osallistuneet perheet leikkivät sekä erosivatko interventioon osallistuneiden 3 -, 4 -ja 5-vuotiaiden kanssa leikityt leikit toisistaan. Tarkasteltavana oli myös perheiden leikkimiseen käyttämä aika ja sen muutos intervention aikana.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Leikitään ja keskitytään -intervention kaikkia leikkejä leikittiin ainakin jonkin verran. Perheet leikkivät mieluummin hienomotorisia ja kognitiivisia leikkejä kuten muistipeli sekä piirtäminen ja vähiten liikunnallisia leikkejä kuten tähtihyppy sekä loikkiva sammakko. Leikityt leikit eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan LeKe- interventioon osallistuneiden eri ikäisten lasten välillä. Myöskään perheiden intervention aikana leikkimiseen käyttämässä ajassa ei ollut tilastollisesti merkitsevää muutosta. Mielenkiintoista olisi jatkotutkimuksena selvittää voidaanko interventiolla pidemmällä ajanjaksolla vaikuttaa lapsen ja vanhemman väliseen leikkiin ja leikkiaikaan. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | itsesäätelytaidot | |
dc.subject.other | Leikitään ja keskitytään- menetelmä | |
dc.subject.other | lapsen ja vanhemman leikki | |
dc.title | Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205242883 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | leikit | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.subject.yso | leikki-ikäiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |