"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa toimintaansa päivittäisissä tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä, miten päiväkodin integroidussa ryhmässä voidaan tukea lapsen kehittyviä itsesäätelytaitoja. Päiväkoti tutkimusympäristönä on ajankohtainen, sillä hallitus suunnittelee mittavia säästötoimenpiteitä varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin päiväkodin integroidussa ryhmässä etnografisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnin kautta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista ja ryhmän varhaiserityisopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin etnografisella sisällönanalyysillä.
Tämä tutkimus osoitti, että varhaiserityisopettajan ammatillisuus ohjaa itsesäätelytaitojen harjoittelun ja tukemisen suunnittelua ja toteuttamista päiväkodissa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan ammatillisuudella tarkoitetaan aikuisen sensitiivistä läsnäoloa ryhmässä, toiminnan suunnittelua ja ohjausta, lapsen oman ajattelun ohjaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.
...
Alternative title
Lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa
Ala-Lahti, Sonja (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ... -
Lasten vertaissuhteet ja niiden tukeminen päiväkodissa : kohteena lapset, joilla on itsesäätelyn pulmia
Hakkarainen, Anne (2012) -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
AAC:n käyttö opetus- ja ohjaustilanteissa : laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä
Pollari, Anni (2011)Pollari, Anni. AAC:N KÄYTTÖ OPETUS- JA OHJAUSTILANTEISSA. Laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 75 ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ...