"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ja sovelluksia kehitetään koko ajan. Sosiaalisen median käyttöä ranskan kielen oppimisessa ei ole tutkittu Suomessa aiemmin, minkä vuoksi tutkimuksen tarkoitus oli ensisijaisesti saada alustavaa tietoa tästä ilmiöstä. Tutkimus sijoittuu informaalin oppimisen kentälle, sillä oletuksena on, että sosiaalisen median käyttö ranskan kielen oppimisessa on vapaaehtoista ja tapahtuu opiskelijoiden vapaa-ajalla.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käyttävätkö lukiolaiset sosiaalista mediaa ranskan kielen oppimisessa, ja mitä alustoja he käyttävät. Tämän lisäksi halusimme selvittää, onko yksilön ulkopuolisilla tekijöillä, opettaja, oppikirja ja ystävät, vaikutusta sosiaalisen median käyttöön. Lopuksi halusimme tietää, ovatko lukiolaiset oppineet jotain ranskan kielestä tai ranskalaisesta kulttuurista sosiaalisen median avulla.
Tutkimuksen korpus on lukiolaisille tehty sähköinen kysely, johon vastasi 15 lukiolaista kolmesta eri ryhmästä. Kyselyssä oli 8 kyllä/ei kysymystä, joiden lisäksi osassa kysymyksissä oli tarkentava lisäkysymys. Osallistujat olivat lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoita, ja he olivat opiskelleet ranskaa vähintään 1,5 vuotta kyselyä tehtäessä. Analysoimme kyselyn vastauksia laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa lukiolaisista käyttää sosiaalista mediaa ranskan kielen oppimisessa. He käyttävät neljää eri sosiaalisen median alustaa. Ulkoisten tekijöiden vaikutus sosiaalisen median käyttöön oli merkittävä ainoastaan opettajan osalta. Lukiolaiset toivoivat opettajan antavan vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämisestä ranskan kielen opiskelussa. Lukiolaiset olivat oppineet monia erilaisia asioita ranskan kielestä ja ranskankielisten maiden kulttuurista sosiaalisen median avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
Koivisto, Kerttu (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. ... -
Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
Orenius, Disa (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana työkaluna ranskan kielen oppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yhä helpommin saatavilla ja siksi haluamme tarkastella ... -
L’apprentissage de vocabulaire du français chez de jeunes enfants finnophones de 7 à 10 ans
Kalaja, Sohvi (2018)Vieraiden kielten opiskelun aloittamisen siirryttyä toiselle luokalle vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksessa aiheutti tarpeen tutkia nuorten lasten vieraiden kielen oppimista. Työn tavoitteena oli ... -
Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
Ripatti, Heidi (2013)Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden ... -
Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
Halonen, Noomi (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista ...